Het forum vond voor de negende keer plaats en slaagde erin vertegenwoordigers van elke schakel in de waardeketen binnen de uitgeefsector bijeen te brengen. Dankzij het einde van de pandemische beperkingen was dit de eerste keer in twee jaar dat de aanwezigen persoonlijk konden deelnemen aan twee dagen vol live presentaties, workshops en netwerkmogelijkheden. Alles om te begrijpen hoe ze duurzame groei kunnen bereiken en de waarde van hun ondernemingen kunnen vergroten.
Omdat de sessies van het Future Book Forum van vorig jaar en dit jaar worden gehost op Canon’s virtual experience platform kan iedereen die het heeft gemist en is geïnteresseerd in de onderwerpen die aan bod kwamen, de opgenomen presentaties nu op zijn gemak bekijken via het online portal.
Over het succes van Future Book Forum 2022 en de content die nu online is te bekijken, zegt Peter Wolff, European Production, Direct Sales Vice President bij Canon EMEA: “Dankzij de indrukwekkende groep deelnemers en sessiebegeleiders hebben we dit jaar geweldige feedback gekregen van de aanwezigen. Zij hadden duidelijk baat bij de persoonlijke interactie en hebben het forum verlaten boordevol nieuwe ideeën over hoe ze duurzamere processen binnen hun eigen onderneming kunnen toepassen, niet alleen om die milieuvriendelijker en sociaal verantwoordelijker te maken, maar ook om de onderneming winstgevender te maken.”
Het forum werd dit jaar geopend met een welkomstwoord van Peter Wolff, kort gevolgd door een toespraak van de moderator van het forum, thought leader, auteur, futurist en sprekerPeter Fisk.
De keynote-sessies over duurzaamheid tijdens Future Book Forum 2022 werden gehouden door een reeks deskundigen uit de uitgeverswereld, marketingsector en consumptiegoederenindustrie en zijn nu online te bekijken, met o.a.:
- Matthias Rippel, Vice President Global Brand Strategy bij Adidas, hield een inspirerende toespraak waarin hij wees op de overeenkomsten tussen de uitgeverswereld en het toonaangevende sportmerk: beide hebben het vermogen om levens te veranderen en gemeenschappen te verbeteren. Hij deelde inzichten over hoe het merk Adidas duurzaamheid tot kern van haar groeistrategie maakt en toonde aan de hand van voorbeelden hoe dit in de praktijk wordt gebracht.
- Jemima Cox, hoofd sociale wetenschappen bij het strategisch adviesbureau Canvas8, besprak met aanwezigen de verschuivende houding van de consument tegenover duurzaamheid, en onderzocht daarbij nieuwe mogelijkheden voor ondernemingen. Jemima deelde onderzoeksresultaten over consumentengedrag en deed aanbevelingen over hoe de uitgeverswereld de nodige veranderingen in de praktijk kan brengen.
- Richard Charkin, uitgever en voormalig voorzitter van de International Publishers Association gaf zijn visie op hoe de uitgeefsector anders moet gaan denken over toeleveringsketens, bedrijfsmodellen en administratieve processen om duurzamer en winstgevender te worden. Hij ging diep in op het onderwerp digitalisering en hoe POD kan worden gebruikt om de duurzaamheid in de uitgeverswereld te verbeteren.
- Om te zien hoe printproducenten actie kunnen ondernemen, bekijkt u de case study van Elanders, een Zweedse wereldwijd actieve printproducent die is gespecialiseerd in verpakkingen en boeken, en ziet u hoe deze producent is overgestapt van offset op digitaal om grote volumes in kortere tijd te produceren, waardoor de productie kosteneffectiever en duurzamer wordt.
De tweede dag van het forum ging van start met een toespraak van Peter Kraus vom Cleff, MD van de Duitse Uitgevers- en Boekverkopersbond en voorzitter van de Europese Uitgeversbond (FEP). Hij wees op het belang van samenwerking binnen de uitgeverswereld om duurzaamheid te bevorderen. Hij sprak ook over hoe de sector groei moet herdefiniëren en de processen in de sector moet heroverwegen. Gezien het feit dat één op de acht boeken die in de boekhandel worden gekocht, wordt teruggestuurd, gaf hij aan hoe de uitgeverswereld moet samenwerken om de gehele toeleveringsketen duurzamer te maken.
De deelnemers participeerden in een serie rondetafelgesprekken in de vorm van het Innovatielab. Geïnspireerd door de presentaties op de eerste dag van het forum kregen de deelnemers de gelegenheid om diverse onderwerpen te verkennen rond het thema duurzaamheid als belangrijke motor voor winstgevende groei. Deze gesprekken leidden tot ideeën die binnen de uitgeverswereld kunnen worden uitgewerkt en toegepast om het pad te banen richting toekomstig succesvol ondernemen.
Het Future Book Forum 2022 werd afgesloten met een tot nadenken stemmende presentatie van Andy Hunter, CEO en oprichter van Bookshop.org. Hij spoorde de deelnemers aan om meer samen te werken, hun werkterrein te verruimen en hun traditionele manieren van zakendoen te heroverwegen. En deed dit alles terwijl hij zijn visie op een gezonde en duurzame uitgeverswereld met hen deelde. In een gepassioneerde toespraak belichtte hij de groeimogelijkheden van duurzame bedrijfsmodellen, de noodzaak voor de uitgeverswereld om successen te delen en het belang van elke speler in het uitgeef-ecosysteem.
Voor het gratis eenmalig registreren en om de hoogtepunten van het Future Book Forum van dit jaar te bekijken, gaat u naar https://canon.sm/fbf2022online. De eerste content van het forum is beschikbaar vanaf 26 mei 2022, daarna wordt voortdurend nieuwe content aan het platform toegevoegd.