INKJETPRINTS VAN CANON VARIOPRINT iX-SERIE VEREDELD MET SCODIX ULTRA

’s-Hertogenbosch, 18 februari 2021 – Canon maakt vandaag bekend dat grafische bedrijven die werken met een varioPRINT iX-serie of varioPRINT i-serie hun toepassingen extra meerwaarde kunnen geven met één van de digitale veredelingsoplossingen van Scodix Ultra. Door het verfraaien van de uitstraling en de beleving van print kunnen grafische bedrijven hun winstmarge vergroten en nieuwe markten en omzetkanalen openen.

Deze mogelijkheden zijn het resultaat van de bevestigde compatibiliteit tussen Canon’s varioPRINT iX-inkttechnologie en Scodix PolySense™ 500, het polymeer dat Scodix gebruikt voor vijf van haar belangrijkste veredelingstoepassingen. Canon’s eigen varioPRINT iX-pigmentinkt op waterbasis werkt samen met de ColorGrip-technologie om hoogwaardige, levensechte en robuuste kleuren aan te brengen op een verscheidenheid aan printmedia. En als neutrale, consistente inktset zorgt het verderop in het productieproces voor compatibiliteit en legt het de perfecte basis voor verfraaiingen met Scodix PolySense™ 500.

Grafisch bedrijf Kampert Nauta (Oss) maakt al enige tijd gebruik van beide oplossingen. In een reactie over wat Kampert Nauta heeft bereikt dankzij de technologische compatibiliteit van Canon’s varioPRINT iX-serie inkt en Scodix PolySense 500 polymeer zegt Richard Kampert,Managing Director van Kampert Nauta: “Als eerste commerciële en online drukkerij ter wereld investeerden wij in de varioPRINT iX-serie. We waren onder de indruk van de offset-kwaliteit die je ermee kunt bereiken op allerlei dikkere papiersoorten. Dat is essentieel voor de productie van wenskaarten, een van onze belangrijkste productlijnen. We hebben daarna via AtéCé Graphic Products geïnvesteerd in een Scodix Ultra printer die ons in staat stelt onze workflow te stroomlijnen met extra mogelijkheden voor nearline-printveredeling. Dankzij de combinatie van beide printsystemen hebben we onze doorlooptijden kunnen verkorten, kunnen we kleinere oplages goedkoper produceren en konden we ons productportfolio uitbreiden en verbeteren. We zijn nu in staat om snel in te spelen op behoeften van onze klanten en kunnen printproducten maken die zich onderscheiden van de rest.”

Dit nieuws zal ook interessant zijn voor grafische bedrijven die al beschikken over een Scodix Ultra printsysteem en overwegen te migreren naar inkjettechnologie. Door te investeren in een inkjet-productieprinter uit de varioPRINT iX-serie bereiken deze bedrijven een offset-printkwaliteit op een ruime keuze aan media voor hoge productievolumes en met minimale insteltijden. Bovendien kunnen zij erop vertrouwen dat het printresultaat nog steeds kan worden verfraaid met hun bestaande Scodix-oplossingen zonder dat aanvullende investeringen nodig zijn.

Deze compatibiliteit opent nieuwe mogelijkheden voor productdiversificatie door gebruikers van de varioPRINT iX-serie en de VarioPrint i-serie. Volgens Keypoint Intelligence-InfoTrends is het groeipotentieel voor veredelde printproducties meer dan twee keer zo groot als dat van CMYK-print en met winstmarges van 50 % tot 400 % is de investering snel terugverdiend. Merkmarketeers bereiken ook meer wanneer ze veredeld print gebruiken. Zij laten weten dat de aandacht van hun doelgroepen 18 % langer wordt vastgehouden en dat ze 45 % sneller een klik met de consument hebben dan bij printproducties zonder verfraaiing.

Voor gebruikers van zowel de varioPRINT iX-serie als de VarioPrint i-serie geldt dat zij een van de digitale veredelingsprinters van Scodix Ultra kunnen gebruiken om premium printproducten te bieden en hogere winstmarges te behalen. Door prints met hoogwaardige proceskleuren vervaardigd op de Canon-printer door de Scodix-printer te halen, kunnen grafische bedrijven de volgende esthetische dimensies toevoegen: Scodix Sense™, Scodix Foil™, Scodix Glitter™, Scodix VDE™ en Scodix Cast&Cure™.

Met Scodix Sense kunnen grafische bedrijven een verhoogde en glanzende reliëftextuur aanbrengen op printtoepassingen en Scodix Foil stelt hen in staat printproducten met folie te verfraaien zonder dat matrijzen of mallen nodig zijn. Zelfs bij kleine tot middelgrote oplages is het nabewerkingsproces kosteneffectief. Voeg met Scodix Glitter glinstering en textuur toe om klanten het patroon van glinstering te geven zonder de rommel van traditionele analoge processen. Met Scodix Cast&Cure kunnen gebruikers ook 3D-holografische producten maken die een hoge impact hebben. Hierbij kan zelf het logo van de merkeigenaar worden ingebed in het hologram.

Gepersonaliseerde toepassingen die zijn vervaardigd op een Canon-productieprinter kunnen met Scodix’s Variabel Data Enhancement (Scodix VDE™) functie een extra dimensie krijgen. Merken streven ernaar hun geprinte marketingmaterialen effectiever te maken en een emotionele band met hun doelgroep op te bouwen. Grafische bedrijven kunnen deze functie van Scodix gebruiken om gepersonaliseerde toepassingen de ‘wow’-factor te geven. Met verfraaiingen kunnen zij de naam van de geadresseerde op direct mailstukken opvallender maken, de aandacht trekken met een gepersonaliseerde aanbieding of gewoon het visitekaartje van iemand mooier maken. Het Scodix barcodesysteem vormt het controle- en verificatiegereedschap voor de operator en garandeert een vlekkeloze uitlijning van de print.

Hayco van Gaal, Vice President Sales & Service voor Commercial Printing EMEA bij Canon Europe, zegt: “Deze technologische compatibiliteit tussen de Canon varioPRINT iX-inkjetprinter en Scodix PolySense 500 polymeer geeft grafische bedrijven ruimte om meerwaarde toe te voegen en merken te helpen hun printtoepassingen te profileren met extra accenten en effecten. Wij zijn voortdurend op zoek naar manieren om onze klanten in staat te stellen nog meer creativiteit in hun campagnes op te nemen, hun portfolio met printtoepassingen uit te breiden en hun omzet te verhogen. Met printverfraaiingen van Scodix kunnen onze klanten de waardebeleving van hun producten verhogen en de efficiëntie van hun werkprocessen vergroten.”

Eili Grinberg, CEO en mede-oprichter van Scodix, zegt over de samenwerking met Canon: “Wij zijn verheugd dat klanten van de Canon varioPRINT iX-serie met een van onze Ultra-printers visuele en voelbare impact kunnen toevoegen aan hun printtoepassingen. We hebben nu een modellenlijn die past bij elk type printveredeling en bij elk budget. De prints afkomstig uit Canon’s varioPRINT iX-serie met de varioPRINT iX-inkttechnologie vormen de ideale basis om ons eigen PolySense 500 polymeer op aan te brengen om zo grafische bedrijven in staat te stellen producten te bieden waarvoor ze een meerprijs kunnen vragen en waarvan ze zeker kunnen zijn dat hun investering snel wordt terugverdiend.”

De varioPRINT i-serie heeft sinds de introductie in 2015 naam gemaakt als toonaangevende inkjet-productieprinter voor transactieprint, boeken en hoogwaardige direct mailproducten. Deze varioPRINT-serie heeft grafische bedrijven in heel Europa in staat gesteld kortere doorlooptijden te realiseren en printproducties met offset-kwaliteit te vervaardigen. De meest recente aanwinst binnen het portfolio is de varioPRINT iX-serie die in april 2020 op de markt kwam. Deze productieprinter kan met een superieure beeldkwaliteit meer dan 9.000 SRA3-prints per uur (of 320 A4 ipm) produceren op een breed scala aan printmedia van 60 tot 350 g/m2. Dit biedt grafische bedrijven extra flexibiliteit en veelzijdigheid in print.