Eddy van Wessel wint de Canon Zilveren Camera 2019 met zijn serie 'Het Laatste Bolwerk'.

Stichting De Zilveren Camera maakt bekend dat Eddy van Wessel de Canon Zilveren Camera 2019 heeft gewonnen met zijn serie 'Het Laatste Bolwerk'.

Juryvoorzitter van Stichting De Zilveren Camera Marc Prüst: "Dit jaar resulteerde de stemming in een overtuigende keuze voor de serie uit het oorlogsgebied in Syrië waar Eddy van Wessel in maart de val van de laatste nederzetting van Islamitische Staat, Baghuz, vastlegde. Een overweldigende serie met dystopische beelden van een uittocht door een woestijn, waarbij het onderscheid tussen slachtoffer en dader minder voor de hand liggend is dan een simpel goed en kwaad. De serie is ook bijzonder sterk ge-edit: elk beeld draagt iets bij aan het geheel, en neemt de kijker mee naar een wereld die ver afstaat van de gemiddelde burger in Nederland."

Stichting De Zilveren Camera deelt hierbij ook de winnaars van de Prijs voor Storytelling, NSP / Zilveren Camera Sportfoto van het Jaar, de Paul Peters Fotoprijs en de tien genomineerden voor de Publieksprijs mede.

De winnaar van de Canon Zilveren Camera 2019
Eddy van Wessel

Fotograaf Eddy van Wessel (1965) werkt in diverse conflict- en rampgebieden. Zijn foto’s worden gepubliceerd in internationale tijdschriften zoals Stern, Paris Match, LeMonde2 en The Washington Post Magazine. Hij won de Zilveren Camera 2015 voor zijn voor zijn serie ‘Sinjar, de strijd om Hoofdweg 47’. Deze foto’s brengen de strijd tegen IS in Irak en Syrië in beeld. Eddy won in 2012 ook de Zilveren Camera. Tweemaal was hij fotojournalist van het jaar.

Eddy van Wessel wint hiermee de Canon Zilveren Camera voor de derde keer. Hij is hiermee de eerste in 54 jaar tijd die de prijs voor de derde keer wint. Ben van Meerendonck won de prijs drie keer: in 1950, 1958 en 1966.

De winnende serie
'Het Laatste Bolwerk' van Eddy van Wessel

De harde kern van IS heeft zich in maart 2019 verschanst in Baghuz, een klein stadje op de grens van Irak en Syrië. Het gaat er in de strijd tussen IS en de buitenlandse (VS) coalitie en de SDF (Syrian Defence Forces) hard aan toe. De nog resterende IS-bevolking bevindt zich tussen de frontlinies, en tijdens de strijd komt er een exodus op gang van ongeveer 60.000 IS-aanhangers en gewonde strijders, waaronder veel van buitenlandse afkomst. Zij worden overgebracht naar onder meer het Syrische Al Hol-kamp, waar zich een nieuwe IS-samenleving vormt. Baghuz (Syrië), maart 2019

De winnaar Prijs voor Storytelling
Ilvy Njiokiktjien - Born Free

"De winnaar verbeeldt haar onderwerp en thematiek in al hun complexiteit. Ilvy Njiokiktjien toont zich met het transmediale Born Free in die zin niet alleen een gedegen journalist, maar weet ook goed gebruik te maken van de diverse platforms waarop het project zichtbaar is gemaakt. Meerdere krantenpublicaties, een televisiedocumentaire en een fotoboek laten zien hoe het is om op te groeien in een land dat zich nog steeds aan het losmaken is van een verleden van extreme politieke en sociaal culturele verdeeldheid. Haar verhaal komt echter het beste tot uiting in een energiek samengestelde interactieve website, een zogenaamde longread, gemonteerd uit het door haar gedurende jaren verzamelde materiaal. Zonder het verleden te negeren, bouwen de geportretteerde Zuid-Afrikaanse jongeren vol vertrouwen aan hun eigen toekomst. Njiokiktjien is zich echter terdege bewust van de problematieken in Zuid-Afrika die onder deze positieve energie schuilgaan en weet deze indirect te benoemen in indringende videoportretten binnen deze gelaagde website. Born Free is een puur journalistiek werk dat de tijdgeest haarfijn aanvoelt en overtuigend gebruik weet te maken van spannende vertelvormen."
- Jury Prijs voor Storytelling

De winnaar NSP / Zilveren Camera Sportfoto van het Jaar
Marcel van Hoorn - Mathieu van der Poel wint Amstel Gold Race

"De winnaar van de "NSP/Zilveren Camera Sportfoto van het jaar is een fotograaf die in één foto laat zien wat vakmanschap en oog voor detail inhouden. Hij heeft in de totale chaos van de finish van de Amstel Gold Race een indrukwekkende sprint achter de winnaar aan gemaakt en te midden van die chaos en stress een prachtige, emotionele foto van de winnaar weten te maken. Mathieu van der Poel ligt uitgewoond en huilend naast zijn fiets in totale ongeloof over deze magistrale overwinning. Een prachtig beeld gemaakt door Marcel van Hoorn, waardoor hij de terechte en onomstreden winnaar van de NSP/ZC Sportfoto van het jaar 2019 is geworden."
- Juryvoorzitter Michael Kooren

De winnaar Paul Peters Fotoprijs
Sabine van Wechem - In de ban van Hilmano

"De winnende serie vertederde en verwarde de jury tegelijkertijd, vanwege de intensiteit waarmee de fotograaf een persoonlijk onderwerp wist te verheffen tot iets groters. De eerste prijs van de Paul Peters Fotoprijs 2019 gaat naar Sabine van Wechem met haar serie ‘In de Ban van Hilmano’. Een intieme, langlopende serie over verslaving en liefde. De fotograaf verhaalt over Hilmano en Iris, over hun liefde, ruzies, seks en drugsgebruik. We zien vertwijfeling, verdriet en plezier. In de rauwheid zit ook tederheid. De fotograaf is zó dichtbij en weet dit alles zo precies te vangen, dat je de problematiek duidelijk voelt en de afstand tot het onderwerp wegvalt. Hieruit spreekt voor de jury de enorme compassie van de fotograaf. Bovendien is het prachtig gefotografeerd."
- Nicole Segers, juryvoorzitter

De genomineerden voor de Publieksprijs

1. Carla Kogelman – Chris
2. Pim Ras – Rico in de spotlights
3. Evert Elzinga – Instagram Experience
4. Siese Veenstra – Boerenprotest
5. Merel Schoneveld - Het (laatste?) Vreugdevuur
6. Michel Schnater- Igone de Jongh
7. Marcel van Hoorn - Mathieu van der Poel
8. Ilvy Njiokiktjien - Born Free
9. Eddy van Wessel - De macht in NO-Syrië
10. Arie Kievit - Vluchten uit Venezuela

Tentoonstelling Zilveren Camera 2019
2 februari t/m 22 maart 2020

Vanaf 2 februari 2020 zijn de Zilveren Camera 2019 winnaars en genomineerden te bewonderen in Museum Hilversum. Ook kan er hier door het publiek gestemd worden op één van de tien geselecteerde foto's voor de Publieksprijs.