STRAATFOTOGRAFIE

De beste tips & tricks voor het maken van unieke straatfotografie

Straatfotografie heeft zich de afgelopen decennia ontwikkeld. Tegenwoordig draait het meer om experimenteren en halen fotografen inspiratie uit andere genres, zegt Andres McNeill.
Een van achteren gefotografeerde persoon loopt over een lange hangbrug naar een rij hoge gebouwen. Gemaakt door straatfotograaf Andres McNeill.

Straatfotografie bestaat al zo lang camera's draagbaar genoeg zijn om ze gemakkelijk te kunnen meenemen. Het is een genre met een breed scala aan stijlen, maar het wordt losjes gedefinieerd als niet-geënsceneerde foto's die op openbare plekken zijn gemaakt. De meeste mensen zien de New York-stijl van de jaren zestig tot tachtig als de typische straatfotografie: snelle opnamen waarbij mensen soms pontificaal in beeld zijn. Net als alle andere soorten fotografie heeft ook deze stijl zich ontwikkeld.

In een tijdperk waarin iedereen een smartphone bij zich heeft, onderscheiden serieuze straatfotografen zich door de kwaliteit van hun foto's met camera's en hun creativiteit. Ze volgen misschien wel de eerder genoemde stijl, maar ze geven hun eigen draai aan straatfotografie.

Neem Andres McNeill. Hij is gevestigd in Glasgow in het Verenigd Koninkrijk en heeft flink wat volgers op social media dankzij zijn indrukwekkende foto's van Schotse steden waarin architectuur centraal staat. Gebouwen staan voor Andres op de eerste plaats, pas daarna komen de mensen.

Hier deelt hij zijn tips & tricks voor straatfotografie.

1. Observeer de wereld om je heen

Twee personen met paraplu's lopen voor een groot, imposant gebouw. Gemaakt door straatfotograaf Andres McNeill.

Andres laat zich inspireren door architectuur, maar hij neemt ook graag mensen op in zijn urbanfoto's. Dit doet hij om beweging en persoonlijkheid toe te voegen en een foto tot leven te brengen. Gefotografeerd met een Canon EOS R6, een Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon EF 70-200mm f/4L IS USM-lens, ingesteld op 200mm, 1/800 sec, f/4 en ISO 400. © Andres McNeill

Een oudere man die met een stok over de stoep loopt, lijkt kleiner door de rode bakstenen muren van een hoog gebouw. Gemaakt door straatfotograaf Andres McNeill.

De wegmarkeringen en het metaalwerk aan de buitenkant van dit gebouw helpen de ogen van de kijker naar de oudere man te trekken die met zijn wandelstok langs de imposante rode stenen muren loopt. Gefotografeerd met een Canon EOS R8 en een Canon RF 28mm F2.8 STM-lens, ingesteld op 1/800 sec, f/2.8 en ISO 100. © Andres McNeill

Wanneer Andres op pad gaat om foto's te maken, denkt hij opzettelijk niet te veel na over waar hij heen gaat. In plaats daarvan reageert hij op wat hij ziet. Maar hij heeft wel een idee van wat hij zoekt. "Ik zou zeggen dat ik iets anders ben dan veel straatfotografen, omdat ik rekening houd met stedelijke architectuur", legt hij uit. "Ik wil graag de schaal tonen. Ik fotografeer bijvoorbeeld een enorm gebouw met mensen op de voorgrond om zo contrast te creëren."

Andres struint rond tot hij een locatie vindt waarmee hij een krachtige compositie denkt te kunnen maken. Daarna pakt hij zijn camera erbij en wacht hij. "Ik zoek een mooi gebouw als achtergrond en de persoon die ervoor langs loopt is bijna secundair", zegt hij. Wat een onderwerp ideaal maakt, is vaak gebaseerd op een visuele herhaling of toeval: "Een persoon in een groen topje naast een reclamebord met een foto van een persoon in een groen topje, zoiets."

Wanneer je mensen in een scène fotografeert, is het belangrijk om een focuspunt in gedachten te hebben - of dat nu de ogen zijn van het hoofdonderwerp, het gezicht van een centraal persoon in een menigte of iemand die zich ergens naartoe haast.

2. Zoek een stijl die jou inspireert

Twee sierlijke gebouwen in de schaduw vormen het kader voor een derde gebouw in de zon in deze straatfoto die van onderaf is genomen.

Een voordeel van het gebruik van hoge gebouwen als kader binnen een kader is dat je op elk moment foto's kunt maken. "Het maakt niet uit of je rond het middaguur foto's maakt, wat meestal de nachtmerrie van elke fotograaf is omdat de zon dan vaak op zijn sterkst is. Zelfs dan kun je nog steeds een mooi contrast vinden tussen licht en schaduw", zegt Andres. Gefotografeerd met een Canon EOS R8 en een Canon RF 28mm F2.8 STM-lens, ingesteld op 1/250 sec, f/2.8 en ISO 200. © Andres McNeill

Een persoon wacht op een perron en kijkt naar een trein die voorbij rijdt. De persoon is volledig scherp terwijl het treinstel vervaagd is.

Andres maakt graag foto's die lijken op beelden uit films, omdat het een "nostalgische look creëert, die me doet denken aan het Glasgow uit mijn jeugd", zegt hij. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF-S 24-105mm F4-7.1 IS STM-lens, ingesteld op 1/6 sec, f/4.5 en ISO 100. © Andres McNeill

Cinema heeft een belangrijke invloed op Andres, die een beeld "bijna als een opname in een film" samenstelt.

Hij benadrukt dat er tegenwoordig geen universele aanpak is voor straatfotografie. Vormen en patronen van gebouwen trekken vaak de aandacht van Andres, of dat nu 19e-eeuwse victoriaanse bouwwerken zijn of de brutalistische bouwwerken die je in sommige straten van Glasgow aantreft. Hij zegt: "Ik gebruik heel graag leidende lijnen, waarbij de lijnen van een gebouw je naar een onderwerp leiden. Soms maak ik bijvoorbeeld een compositie met gebouwen aan beide zijden van het kader en een persoon of een taxi die daar tussenin mijn kant op komt.

"Je kunt het op verschillende manieren aanpakken", voegt Andres toe. "De oude manier was altijd 35 mm, soms vanuit de heup, van dichtbij, terwijl we nu zo veel verschillende brandpuntsafstanden gebruiken. Als je liever wat afstand neemt van alles en iedereen, kun je een 85 mm of 200 mm gebruiken om vanaf de overkant van de straat een moment vast te leggen dat je met 35 mm misschien wel zou missen."

3. Omarm creatieve perspectieven

Een gebouw en bomen worden weerspiegeld in een grote plas water op de weg. Gefotografeerd onder een brug door straatfotograaf Andres McNeill.

Andres heeft een nogal saaie scène interessant gemaakt door de grond en de onderkant van de brug als natuurlijk kader te gebruiken, zodat het gebouw en de bomen worden weerspiegeld in de grote plas op de weg. Gefotografeerd met een Canon EOS R8 en een Canon RF 28mm F2.8 STM-lens, ingesteld op 1/1000 sec, f/3.5 en ISO 100. © Andres McNeill

Een kronkelende kasseienstraat in Glasgow van bovenaf gefotografeerd. Kleurrijke slingers hangen tussen beide zijden van de gebouwen. Gemaakt door straatfotograaf Andres McNeill.

Voeg variatie toe aan je stadsfotografie door van bovenaf te fotograferen, of juist vanaf de grond naar boven. Gefotografeerd met een Canon EOS R6, een Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-lens, ingesteld op 16mm, 1/160 sec, f/5 en ISO 100. © Andres McNeill

Voor het creëren van markante beelden kun je opnamen vanuit een ongebruikelijke hoek of onconventionele gezichtspunten maken. Een van de dingen die Andres zo leuk vindt aan Glasgow, zijn de verschillende perspectieven en lagen die hij in beeld kan brengen, omdat het zo heuvelachtig is. De hoogte is ook ideaal voor het vastleggen van zonsondergangen.

Een andere handige techniek is het zoeken naar weerspiegelingen in ramen of andere glanzende oppervlakken. Naast ramen kun je ook experimenteren met plassen en rivieren om interessante composities te maken.

Denk bij het maken van straatfoto's na over wat je stad uniek maakt en gebruik dat om je foto's interessant en persoonlijk te maken.

4. Gebruik het weer in je voordeel

Een persoon gekleed in een fraai zwart pak en met een grote zwarte paraplu wandelt met de rug naar de camera door een regenachtige straat in de stad. Gefotografeerd door Andres McNeill.

De weerbestendigheid van Canon heeft Andres nooit teleurgesteld, maar soms neemt hij een extra regenhoes voor zijn camera mee voor het geval het echt met bakken uit de lucht komt. Gefotografeerd met een Canon EOS R6, een Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon EF 70-200mm f/4L IS USM-lens, ingesteld op 165mm, 1/160 sec, f/4 en ISO 100. © Andres McNeill

Een smalle geplaveide straat in de schemering. Het licht van de lampen die tussen de gebouwen hangen wordt gereflecteerd in de plassen water op de weg. Gefotografeerd door Andres McNeill.

Vaak moet je wachten om de perfecte foto te maken. Andres blijft soms wel een half uur op dezelfde plek zonder de gewenste foto te maken, bijvoorbeeld doordat iemand door het beeld loopt. Maar als je een interessante locatie hebt gevonden, kun je altijd een andere dag terugkomen. Gefotografeerd met een Canon EOS R6, een Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon EF 70-200mm f/4L IS USM-lens, ingesteld op 1/250 sec, f/4.5 en ISO 3200. © Andres McNeill

Glasgow staat vol met mooie gebouwen, maar het is ook een van de natste steden van het Verenigd Koninkrijk. Maar dat vindt Andres niet erg. Hij hoopt juist zelfs op regen. "Mijn vrienden en familie vervloeken me", lacht hij.

"Met EOS R System-camera's kan ik door de hoge resolutie elke druppel regen zien", voegt hij eraan toe. "Door de regen zien foto's er totaal anders uit dan op een zomerdag. Veel stemmiger." Paraplu's zijn ook nog eens geweldige props.

5. Wees respectvol

Op een straatfoto van Andres McNeill rijdt een fietser over een kasseienstraat voor een prachtig stenen gebouw.

Andres probeerde in het begin vaak straatfotografen uit het verleden na te bootsen, die zo dicht mogelijk bij onderwerpen probeerden te komen. "Ik vind het niet leuk om te dicht bij mensen te komen", is hij sindsdien tot de conclusie gekomen. "Dat is niet echt mijn stijl." Gefotografeerd met een Canon EOS R8 en een Canon RF 28mm F2.8 STM-lens, ingesteld op 1/500 sec, f/4.5 en ISO 100. © Andres McNeill

Check altijd of het is toegestaan om foto's op straat te maken op de plekken waar je wilt werken. In de meeste landen is fotografie op openbare plaatsen wel toegestaan, tenzij anders aangegeven. Dit geldt ook voor het fotograferen van voetgangers op straat en mensen in openbare plaatsen zoals parken.

Het fotograferen van onbekenden kan desondanks toch wel spannend zijn. "Wees gewoon eerlijk over wat je doet en laat je passie zien", adviseert Andres, die meestal eerst de foto maakt en als het kan daarna op het onderwerp afstapt om de foto op de camera te laten zien. Je kunt ook aanbieden om de foto's te delen of je onderwerp te vertellen waar op social media je de foto's zult plaatsen, zodat deze de foto's online kan bekijken.

De meeste mensen vinden het geen probleem, maar Andres verwijdert de foto's gewoon als mensen hierom vragen.

6. Perfectioneer je uitrusting voor straatfotografie

Een paar handen houdt een Canon EOS R8 met een Canon RF 28mm F2.8 STM-lens vast.

Het vastleggen van spontane momenten en eigenzinnige scènes is een van de leukste dingen van straatfotografie. Een camera met een snelle burst-modus is dus onmisbaar. Met de elektronische sluiter van de EOS R8 kun je opnamen maken met een snelheid tot 40 fps. De camera heeft ook een RAW Burst-modus van 30 fps met vooropname, waarmee je RAW-bestanden kunt vastleggen zonder de sluiterknop volledig in te drukken.

Dankzij het compacte formaat en de prestaties bij weinig licht van Canon's EOS R System-systeemcamera's, van de full-frame EOS R8 en EOS R6 Mark II tot de APS-C EOS R10 en EOS R50, zijn ze een uitstekende keuze voor straatfotografie.

Andres maakt meestal foto's met korte sluitertijden in de modus voor continue bursts. "Ik wil de actie bevriezen en het moment niet missen", legt hij uit.

Traditioneel gebruikten straatfotografen 35mm- of 50mm-lenzen, omdat dat het meest in de buurt komt van de manier waarop het menselijk oog de wereld ziet. Zo bied je dus een natuurlijk perspectief. De Canon RF 50mm F1.8 STM en de RF 35mm F1.8 MACRO IS STM bieden allebei een prachtig gladde bokeh. De grote diafragma's helpen ook om een bioscoopeffect te creëren, waarbij het onderwerp scherp wordt weergegeven tegen een onscherpe achtergrond.

Als je achtergrond echter net zo belangrijk is als je onderwerp, dan is een groothoeklens waarschijnlijk een betere optie. De supercompacte Canon RF 28mm F2.8 STM heeft zowel een veelzijdige brandpuntsafstand als een snel diafragma om te experimenteren met achtergrondvervaging, waardoor het een ideale lens is voor straatfotografie. De multifunctionele Canon RF 24-105 mm F4-7.1 IS STM beschikt over optische beeldstabilisatie om bewegingsonscherpte te minimaliseren en biedt je de veelzijdigheid om zowel groothoek-stadsscènes als intiemere straatportretten vast te leggen. "Soms is het prettig om te kunnen inzoomen en verschillende perspectieven te creëren", zegt Andres.

Met een telelens kun je enige afstand houden tussen jezelf en het onderwerp, zodat je de privacy van je onderwerp niet hoeft te schenden. De Canon RF 24-240 mm F4-6.3 IS USM is een zeer veelzijdige 10x zoomlens, ideaal als je voor elk scenario één lens met een brandpuntsafstand wilt

Straatfotografie is het meest toegankelijke type fotografie. Je hebt geen ingewikkelde, dure apparatuur nodig om aan de slag te gaan. Je hoeft niet naar het buitenland te reizen, bergen te beklimmen of weken verstopt te zitten totdat er een zeldzaam dier verschijnt. Het is een kwestie van je cameratas pakken, de deur achter je dicht trekken en fotograferen maar. En het is een vaardigheid die je kunt ontwikkelen door te oefenen. "Pas als je je ogen hebt getraind, besef je dat er voortdurend bijzondere momenten plaatsvinden", zegt Andres. "Je moet gewoon wat geduld hebben."

Fascinerende onderwerpen zijn nooit ver weg. Dus ga eropuit, wees er klaar voor en maak die foto's.


Geschreven door Rachel Segal Hamilton

Gerelateerde producten

Gerelateerde artikelen

  • STRAATFOTOGRAFIE

    Lens challenge voor straatfotografie

    Waarom de Canon RF 28mm F2.8 STM niet mag ontbreken in de kit van een straatfotograaf.

  • Architectuurfotografie

    Tips & tricks voor architectuurfotografie

    Leer meer over architectuurfotografie met technieken en inzichten van een professional.

  • STRAATFOTOGRAFIE

    Ontdek abstracte straatfotografie

    Maak prachtige kunst van alledaagse onderwerpen met deze eenvoudige technieken voor surrealistische stedelijke foto's.

  • STRAATFOTOGRAFIE

    Tips voor straatportretten

    Het beste advies van professioneel fotograaf Julian Love voor het fotograferen van sprekende straatportretten.