Maak met foodfotografie bijzondere close-ups

Ontdek en fotografeer de kleine verborgen werelden in alledaagse objecten met de verbluffende helderheid van Canon-macrolenzen.
Een macro-close-up van twee fruitsnoepjes, met een groot stuk suiker in de vorm van een druppel die de twee snoepjes overlapt. Gefotografeerd met een Canon EOS R10 en een Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-lens.

Wanneer je aan macrofotografie denkt, denk je meestal al snel aan traditionele onderwerpen zoals insecten en bloemen. Eten wordt meestal over het hoofd gezien. Foodfotografie is echter heel erg toegankelijk, omdat je een groot aantal mogelijke onderwerpen binnen handbereik hebt in je eigen huis. Bovendien ben je voor geweldige resultaten niet afhankelijk van goed weer of een onderwerp dat stil moet blijven staan.

Maar dat wil niet zeggen dat het altijd gemakkelijk is om resultaten te krijgen die er beter uitzien dan elk willekeurig kiekje van je lunch. Een manier om foodfotografie anders te benaderen, is door een macrolens te gebruiken. Zo kom je heel dichtbij en maak je prachtige abstracte foto's die kijkers zullen fascineren. Je kunt ook technieken zoals focus stacking uitproberen. Dat is nu eenvoudiger dan ooit dankzij de innovatieve functies op enkele van de nieuwste camera's van Canon, zoals de Canon EOS R10.

We daagden macrofotograaf Matt Doogue uit om met foodfotografie aan de slag te gaan. Hij maakt normaal gesproken macrofoto's op locatie en is gespecialiseerd in insecten, planten en schimmels. Het was dus een leuke ervaring om voor de verandering eens binnen te blijven en onderwerpen in zijn keuken te fotograferen. Het heeft zijn kijk op macrofotografie compleet veranderd.

Hier vertelt hij wat hij zoal heeft ontdekt.

1. Zoek naar structuren, vormen, kleuren en patronen

Een macro-close-up van de rand van een salieblad met alle details van de nerven. Gefotografeerd met een Canon EOS R10 en een Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-lens.

Matt legde tijdens het maken van close-ups van eten de nerven van een salieblad tot in detail vast. Gefotografeerd met een Canon EOS R10 en een Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-lens, ingesteld op 1/60 sec, f/6,3 en ISO 400. © Matt Doogue

Een kleurrijke macrofoto van een zure mat die is gemaakt met een vergroting van 1:1 op een Canon EOS R10 met een Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-lens.

Matt had nog niet eerder overwogen om eten van dichtbij te fotograferen. "Ik ben altijd op zoek naar een nieuwe uitdaging waar ik wat van kan leren", zegt hij. "Ik doe veel inspiratie op door andere macro-onderwerpen te fotograferen, dus ik dacht dat ik eten ook wel eens kon proberen."

Al het eten met interessante structuren, patronen, kleren of vormen is geschikt voor macro-opnamen van heel dichtbij. "Alles wat met suiker is bedekt, ziet er geweldig uit, omdat de suikerkristallen eruitzien als diamanten wanneer je ze van dichtbij fotografeert", zegt Matt. "De meeste snoepjes hebben structuren, oneffenheden en vormen die goed werken. Bovendien hebben ze vaak levendige kleuren, zoals rood, geel, roze en groen.

"Verder hebben groenten zoals bloemkool, kool en zelfs uien een interessante structuur. Hoe natuurlijker het product is, hoe beter de symmetrie, terwijl vervaardigde producten zoals snoep mogelijk betere abstracte resultaten opleveren."

2. Denk na over je verlichting

Verlicht vanaf de bovenkant

Verlicht vanaf de zijkant

Voor Matt speelt licht vaak een grote rol in zijn macrowerk, maar eten verschilt heel erg van zijn gebruikelijke onderwerpen. "Ik hoefde het licht niet zo veel te verspreiden als ik zou doen voor een glanzend onderwerp, zoals een kever", zegt hij.

Voor dit project kocht Matt een goedkope kleine softboxstudio, maar je kunt er ook altijd zelf een maken. Hij gebruikte ook LED-licht om elementen van het onderwerp naar voren te brengen.

"Je kunt ook een reeks maken, waarbij elk beeld er totaal anders uitziet", voegt Matt toe. "Bij de foto's van de snoepsleutels zie je bijvoorbeeld een cirkel met een zwarte opening. Als ik snoepsleutels elke keer vanuit een andere hoek belicht, zien ze er toch heel anders uit, zelfs met dezelfde camera en lens."

Als je geen verlichting hebt, kun je ook werken met natuurlijk licht, vooral als je bij een raam kunt fotograferen en het daglicht kunt benutten. Het gebruik van een reflector, zelfs een zelfgemaakte reflector gemaakt van keukenfolie, kan ook helpen om je onderwerp te verlichten.

3. Kies de juiste macrolens voor foodfotografie

Een macro-close-up van een framboos, waarbij je de kleine stengels op elk vruchtje ziet. Gefotografeerd met een Canon EOS R10 en een Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-lens.

Een close-up met volledige vergroting van een verse framboos, verlicht van rechtsboven en iets van achteren om schaduw en vorm toe te voegen. Dit was de eerste keer dat Matt werkte met de Canon EOS R10 en hij was erg onder de indruk van de mogelijkheden. "De beeldkwaliteit is uitmuntend voor een camera met zo'n lage prijs", zegt Matt. "Echt geweldig." Gefotografeerd met een Canon EOS R10 en een Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-lens, ingesteld op 1/60 sec, f/7.1 en ISO 1250. © Matt Doogue

Hoewel je eten kunt fotograferen met veel verschillende soorten lenzen, krijg je de beste en meest gedetailleerde resultaten met een lens met 'macro' in de naam.

Er zijn verschillende opties voor verschillende budgetten en opnamestijlen. De Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM-lens is een fantastische optie. De lens is licht en heeft een korte scherpstelafstand. De vergrotingsverhouding is 0,5x, maar je kunt nog steeds gedetailleerde opnamen maken en desgewenst een beetje uitzoomen om meer context te laten zien. Voor fotografen met een groter budget die zo dicht mogelijk bij het onderwerp willen komen, is de RF 100mm F2.8L MACRO IS USM een uitstekende keuze. De lens biedt een vergroting van 1,4x om betoverende abstracte foto's mee te maken.

Raadpleeg voor meer advies de gidsen van Canon over de beste apparatuur voor macrofotografie voor beginnende fotografen en de beste Canon-lenzen voor foodfotografie. Je kunt ook de handige lenzenzoeker van Canon gebruiken, die je aanbevelingen doet op basis van je camera, het fotografiegenre en je favoriete functies.

4. Probeer focus stacking eens uit

Een macro-close-up van een honingraat, waarop de consistentie van de luchtbellen te zien is. Gefotografeerd met een Canon EOS R10 en een Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-lens.

Een stuk van een honingraat-chocoladereep met volledige vergroting, verlicht van rechtsboven en iets van achteren om schaduw en contrast toe te voegen. Voor het maken van de foto werd een statief gebruikt en de in-camerafunctie voor focus stacking zorgt ervoor dat elk deel van het beeld scherp is. "Eten is ideaal om te oefenen met focus stacking", zegt Matt. "Thuis kun je experimenteren om te zien hoeveel stacks (beelden) je nodig hebt voor de gewenste scherptediepte." Gefotografeerd met een Canon EOS R10 en een Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-lens van 1/60 sec, f/7.1 en ISO 1250. © Matt Doogue

Een macro-close-up van een honingraat die van achteren wordt verlicht, wat zorgt voor een vuurgloed door de luchtbellen. Gefotografeerd met een Canon EOS R10 en een Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-lens.

Nog een stuk honingraat, deze keer verlicht van achteren om de indruk van gloeiend vuur te wekken. Ook hier is de ingebouwde focus stacking gebruikt. "Focus stacking met de EOS R10 maakte het veel gemakkelijker", aldus Matt. "Meestal doe ik de stacking handmatig, maar met de EOS R10 was het een fluitje van een cent. Wat me normaal een uur kost, doe ik nu binnen een minuut." Gefotografeerd met een Canon EOS R10 en een Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objectief, ingesteld op 1/50 sec, f/7.1 en ISO 250. © Matt Doogue

Focus stacking is een techniek waarbij beelden die met verschillende focuspunten zijn gemaakt, worden samengevoegd. Je kunt dit handmatig doen met bijvoorbeeld de functie voor dieptecompositie in de Digital Photo Professional-software (DPP) van Canon, maar op modellen zoals de Canon EOS R10 en de EOS R7 is deze functie geïntegreerd in de camera.

"Dat zal me zo veel tijd besparen", zegt Matt. "Met de EOS R10 kon ik in een minuut een focus stack van 100 foto's maken, waarna de foto snel in de camera werd verwerkt. Ik heb deze techniek al eens eerder geprobeerd, maar toen moest ik een gloednieuwe en hypermoderne computer kopen om de afbeeldingsbestanden te verwerken en samen te voegen in beeldbewerkingssoftware. Nu kan ik met de EOS R10 een composiet maken en snel met één afbeeldingsbestand werken. Het heeft me echt geïnspireerd om deze techniek vaker uit te proberen.

"Daarnaast geeft de camera je ook nog eens de losse foto's. Dat is geweldig als je later besluit dat je geen 'full stack' wilt, bijvoorbeeld als je op de voorgrond meer zachtheid wilt. Doordat je alle losse bestanden hebt, heb je de vrijheid of creativiteit om dingen precies naar wens aan te passen."

Alle EOS R System-camera's hebben ook een handmatige weergaveoptie voor focus peaking, die heldere kleuren gebruikt om de gebieden van je beeld die scherp zijn te markeren.

5. Verken verschillende onderwerpen

Een macro-close-up van de suikerkristallen op het oppervlak van een fruitsnoepje. Gefotografeerd met een Canon EOS R10 en een Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-lens.

Door met een macrolens naar een onderwerp te kijken, kon Matt de schoonheid van de structuur waarderen. Met volledige vergroting is het oppervlak van dit fruitsnoepje volledig onherkenbaar. Gefotografeerd met een Canon EOS R10 en een Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-lens, ingesteld op 1/60 sec, f/7,1 en ISO 250. © Matt Doogue

Een macro-close-up van drie fruitsnoepjes, waarvan de middelste van achteren is verlicht om deze op te lichten. Gefotografeerd met een Canon EOS R10 en een Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-lens.

Deze foto is gemaakt met drie fruitsnoepjes. De twee aan de zijkanten overlappen het van achteren verlichte snoepje eronder. "Probeer macrofotografie eerst met levenloze objecten", adviseert Matt. "Wen aan de verlichting en de werking van de camera. Thuis eten fotograferen is perfect." Gefotografeerd met een Canon EOS R10 en een Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-lens, ingesteld op 1/60 sec, f/7.1 en ISO 250. © Matt Doogue

Als foodfotografie nieuw voor je is, is het misschien wel een uitdaging om langzamer en doordachter te werken. Maar je kunt zo ook nieuwe manieren ontdekken om je onderwerp te zien. Het is een kans om een nieuw soort foto's te maken en een bewustere kant van je fotografie te verkennen.

"Het was een indrukwekkende ervaring, vooral het fotograferen van de zachte fruitsnoepjes", zegt Matt. "Ik ben helemaal opgegaan in de wereld van eten. Al deze kleine dingen die je gewoon uit het schap pakt, in je winkelmandje legt en opeet... Je kijkt er niet naar en waardeert de complexiteit en het ontwerp helemaal niet, vooral van natuurlijke producten. Veel kunst is geïnspireerd op de natuur. Je ziet precies waarom wanneer je foto's van dichtbij maakt en je deze prachtige ontwerpen en structuren die de natuur zelf heeft gemaakt onder ogen krijgt."

6. Maak intrigerende foto's

Een macro-close-up van een stuk rode kool. Gefotografeerd met een Canon EOS R10 en een Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM-lens.

"Ik had nooit aan eten gedacht als onderwerp van macrofotografie, maar vanaf nu zeker wel", zegt Matt. "Ik stond echt versteld van sommige patronen, structuren en abstracte kunst die je kunt maken." Gefotografeerd met een Canon EOS R10 en een Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM-lens, ingesteld op 1/60 sec, f/7.1 en ISO 250. © Matt Doogue

Het maken van abstracte close-ups geeft je een superkracht: de mogelijkheid om mensen met je foto's te betoveren en te fascineren. Je kunt er zelfs een spelletje 'Raad het eten' van maken met vrienden, familie of volgers op sociale media.

"Ik heb de foto van een fruitsnoepje [bovenste afbeelding] naar twee geologen gestuurd", zegt Matt. "Ik vroeg ze om me te vertellen wat voor steen het volgens hen was. Ze gokten rozenkwarts en nog wat andere dingen. Ze gingen zelfs met elkaar in discussie over wat het nou precies was!

"Nadat ik kool had gefotografeerd, zei iemand in mijn familie het nooit meer te willen eten vanwege de details die in de close-up zichtbaar werden."

Net als bij elke andere kunst draait het bij fotografie om het gevoel van de kijker, of dat nu verrassing, honger of, in dit geval, afkeer is. Als de foto's sterke emoties ontlokken, betekent dit dat ze hun doel hebben bereikt.

Matt heeft tijdens de uitdaging geleerd dat foodfotografie vele creatieve mogelijkheden biedt. "Ik wil absoluut meer natuurlijke elementen en meer symmetrie van planten, bladeren en bloemen aan mijn foto's toevoegen", zegt hij. "Ik ga ook nog champignons en korstmossen van dichtbij bekijken, evenals patronen op bomen en boomschors. Als ik een fruitsnoepje kan laten lijken op een glinsterend schilderij, weet ik zeker dat ik ook iets fantastisch kan doen met de onderwerpen waar ik normaal mee werk."

Matt organiseert ook workshops en lessen, en tijdens deze uitdaging heeft hij nieuwe ideeën opgedaan. "Ik heb altijd al aangeraden om bloemen te kopen om thuis te oefenen, maar nu zal ik zeker eten aanbevelen omdat ik versteld stond over de dingen die ik kon zien."

Geschreven door Astrid Pitman

Gerelateerde producten

Gerelateerde artikelen

Beste starterkit voor macrofotografie

Camera's, lenzen en accessoires kiezen voor gedetailleerde macrofotografie.

Verdiep je in de details met macrofotografie

Vier inventieve tips om met macrofotografie te beginnen, met gewone voorwerpen om buitengewone foto's te maken.

Focus stacking voor beginnende fotografen

Fotograaf Matt Doogue legt uit hoe je met Canon's tools voor focus stacking macro-opnamen en landschappen kunt vastleggen met scherpte van dichtbij tot veraf.

Zo maak je hoogwaardige video's over voedsel als een pro

Jessie Bakes Cakes heeft meer dan 100.000 volgers verzameld met haar indrukwekkende video's over voedsel. Hier legt ze uit hoe je het filmen van voedsel onder de knie kunt krijgen.