MACROFOTOGRAFIE

Ontdek de verborgen wereld van insecten

Onthul de geheime levens van de kleinste beestjes met tips en tricks van Pierre Anquet, een expert in close-upfotografie.
Een close-up van een bruine springende spin.

"Voordat ik met macrofotografie begon, was ik eerlijk gezegd niet echt fan van insecten", zegt de Franse fotograaf Pierre Anquet. "Maar nu vind ik ze heel mooi als je de tijd neemt om goed te kijken."

"Ik begon met het fotograferen van landschappen en portretten, maar toen zag ik een video van de Amerikaanse macrofotograaf Thomas Shahan, en dat maakte indruk: ik werd op slag verliefd op macro", zegt hij.

Ongelooflijke close-ups lijken misschien alleen weggelegd voor ervaren fotografen met de duurste uitrusting, maar ze kunnen met allerlei budgetten worden gemaakt. Je kunt experimenteren met dichtbij scherpstellen met een standaardlens voordat je overstapt op een speciale macrolens.

1. Maak creatieve close-ups met een kitlens

Een bidsprinkhaan die aan een blad hangt.

Bij macro-opnamen gaat het er niet om hoe dicht je bij het onderwerp bent, maar om de mate van vergroting. "Als je close-ups wilt maken, maar niet het budget hebt voor een macrolens, kun je deze zoomlens gebruiken om heel interessante foto's te maken," zegt Pierre. Gefotografeerd met een EOS 90D en een EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM-lens, ingesteld op 55mm, 1/3200 sec, f/5.6 en ISO640. © Pierre Anquet

Hoewel je met een echte macrolens ongelooflijke vergroting hebt, kan een standaard zoomlens voldoende dichtbij scherpstellen voor uitstekende opnamen van grotere insecten.

"Voor deze foto's heb ik een soort bidsprinkhaan gevonden die Empusa heet", legt Pierre uit. "Deze is ongeveer 3-4 cm lang, waardoor ik de hele foto kon vullen dankzij de Canon EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM-lens. De grootste uitdaging is om zo dicht mogelijk bij het insect te komen om de foto te maken – ik raad je aan vroeg op te staan, want bij zonsopgang zijn ze minder actief."

De EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM- en EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM-lenzen hebben ingebouwde macro ring lites voor interessante en creatieve lichteffecten die vroeger alleen voor professionals waren, maar nu ook door beginnende fotografen te gebruiken zijn.

Als alternatieve methode voor autofocus bereikt Pierre een maximale vergroting door de lens tot de langste brandpuntsafstand in te zoomen, over te schakelen op handmatige scherpstelling en aan de scherpstelring te draaien tot hij op de minimale focusafstand staat, en dan de camera voorzichtig voor- en achteruit te bewegen om het onderwerp scherp in beeld te brengen.

Pierre fotografeert bij voorkeur zonder statief, maar ze kunnen wel van pas komen bij macro-opnamen, want elke camerabeweging wordt geaccentueerd. "Ze zijn veel te groot en staan in de weg. De 18-55mm lens is ideaal om vanuit de hand opnamen te maken, omdat die erg klein is en de Image Stabilizer is erg handig."

2. Ga één-op-één met een macrolens

Een close-up van een oranje-bruine spin op een tak.

Pierre gebruikte een EF-S 60mm f/2.8 Macro USM-lens om een springende spin te fotograferen: "Hij was kleiner dan de bidsprinkhaan, maar hierdoor kon ik meer van de omgeving in beeld krijgen." Gefotografeerd met een EOS 90D en een EF-S 60mm f/2.8 Macro USM-lens, ingesteld op 1/250 sec, f/8 en ISO500. © Pierre Anquet

Een close-up van een bidsprinkhaan die aan een tak hangt.

Pierre gebruikt focus stacking voor een aantal van zijn foto's. "Het hoogste aantal foto's dat ik heb gemaakt voor een enkele focus stack was 28. De bidsprinkhaan zat op een tak, en ik wilde de hele insect scherp op beeld hebben. Door veel foto's te maken en de camera te verplaatsen, kon ik de kop, de poten en het lijf in beeld krijgen." Gefotografeerd met een EOS 90D en een EF-S 60mm f/2.8 Macro USM-lens, ingesteld op 1/250 sec, f/9 en ISO200. © Pierre Anquet

Een compacte, haarscherpe lens zoals de Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM is een prima introductie tot de macrowereld. Deze geeft een levensgrote (1x) vergroting als hij op zijn minimale focusafstand is ingesteld, wat betekent dat details op de camerasensor worden scherpgesteld op dezelfde grootte als ze in werkelijkheid zijn.

Bij close-ups moet je er rekening mee houden dat de scherptediepte flinterdun is. Door kleinere diafragma's te gebruiken, zoals f/11 en f/16, vergroot je de scherptediepte, maar verminder je ook de hoeveelheid licht. Dit leidt tot langere sluitertijden, wat kan leiden tot een onscherp beeld als de camera of het onderwerp beweegt.

Om dit tegen te gaan, kun je de ISO verhogen voor kortere belichtingstijden. "Met de EOS 90D, kan ik zonder enige problemen tot ISO2000 gebruiken. Maar je moet het wel goed belichten - als je later met software de belichting probeert te verhogen, krijg je veel ruis."

Een close-up van de kop van een buffelcicade met een waterdruppel erop.

Pierre raadt aan om een Speedlite te gebruiken voor 3-5x vergroting. "Het belangrijkste licht is nog steeds de zon", zegt hij. "Maar de flitser voegt net dat extra's toe om het onderwerp te laten opvallen." Gefotografeerd met een Canon EOS 60D (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS 90D) en een Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo-lens, in combinatie met een Speedlite 430EX II, ingesteld op 1/250 sec, f/10 en ISO400. © Pierre Anquet

Focus stacking is een populaire techniek die macrofotografen gebruiken om de scherptediepte te vergroten. Dit betekent dat je een reeks identieke foto's maakt en de focuspositie voor elke foto handmatig aanpast. De onscherpe delen van elke foto kunnen vervolgens met software worden gecombineerd om een scherpere foto te maken.

De Canon EOS 90D heeft een ingebouwde functie voor focus bracketing, waarmee de foto's automatisch worden gemaakt om een focus stack te kunnen maken in Canon Digital Photo Professional. "Als je oefent, wordt het makkelijk", legt Pierre uit. "Ik selecteer de continue opnamemodus, stel handmatig scherp op het dichtstbijzijnde deel van het onderwerp en beweeg de camera dan langzaam naar het insect toe, terwijl ik een reeks foto's maak."

3. Groter dan ware grootte met een gespecialiseerde lens

Een close-up van een springspin op de grond.

De Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo is een unieke lens waarmee je onderwerpen kunt fotograferen met een vergroting van wel 5x de ware grootte. Gefotografeerd met een Canon EOS 90D en een Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo-lens, ingesteld op 1/250 sec, f/9 en ISO800. © Pierre Anquet

Een macro-opname van de kop van een bidsprinkhaan.

De MP-E 65mm-lens is erg veelzijdig, vertelt Pierre enthousiast. "Met een vergroting van 1x kun je het beeld vullen met een groter insect zoals een vlinder of een cicade, en vervolgens kun je naar een vergroting van 5x gaan en heel kleine insecten fotograferen." Gefotografeerd met een Canon EOS 90D en een Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo-lens, ingesteld op 1/160 sec, f/8 en ISO2000. © Pierre Anquet

Nauwkeurig scherpstellen is van cruciaal belang bij een sterke vergroting van 5x, omdat eventuele fouten net zo sterk worden vergroot. Om nauwkeurig insecten te kunnen fotograferen, houdt Pierre het beeld in de gaten met behulp van het grote display aan de achterzijde van de Canon EOS 90D. "Ik kan handmatig inzoomen en precies zien waar ik op scherp stel", zegt hij. "Eerst draai ik aan de ring op de lens om de vergroting in te stellen, vervolgens ga ik dichter bij het onderwerp staan en als ik op het scherm zie dat alles scherp is, maak ik de foto."

Je kunt met macrofotografie beginnen door thuis voorwerpen te fotograferen, of het nu een patroon in een tapijt is of een kamerplant op de vensterbank, voordat je overgaat op het maken van gedetailleerde insectenfoto's.


Geschreven door Marcus Hawkins

Gerelateerde producten

Gerelateerde artikelen