Ása Steinars vond IJsland niet altijd zo indrukwekkend. Toen ze op 7-jarige leeftijd vanuit Noorwegen naar IJsland verhuisde, voelde het voor haar meer als een klein stadje dan als een land. Maar later, nadat ze jaren in het buitenland had gewerkt, begon ze het land van vuur en ijs op een prachtige nieuwe manier te zien.
Tegenwoordig hebben Ása's foto's en video's van haar avonturen thuis en in het buitenland haar 700.000 volgers op social media opgeleverd. Door de 'landschapsselfie' onder de knie te krijgen, die nederige selfies omtovert tot monumentale foto's van Scandinavische vergezichten, zijn haar Instagram- en TikTok-accounts voortdurend groeiende eerbetonen aan de buitenaards ogende wonderen van IJsland, van kraters, vulkanen en zwarte zandstranden tot fjorden, gletsjers en watervallen.
In haar landschapsfotografie zijn vaak mensen te zien, meestal haarzelf. Dit zijn geen eenvoudige selfies; ze nodigen de kijker uit om zich in haar positie te verplaatsen, iets wat extreem belangrijk lijkt bij posten op sociale media. "Ik wil kijkers het gevoel geven dat ze zichzelf in de foto kunnen zien, het gevoel dat ze daarheen willen gaan en de natuur willen ervaren, in plaats van er alleen vanaf een afstandje naar te kijken", zegt Ása.
Hiervoor worden door de foto's van Steinars meestal een of meer zintuigen geprikkeld: je kunt de warmte van het kampvuur op een koude dag bijna voelen, het geluid van de waterval horen klateren en de hete koffie proeven na een lange wandeling. "Voor mij", zegt Steinars, "draait fotografie om het creëren van dit gevoel, een gevoel van vrijheid, geluk of gewoon inspiratie om een trektocht in de bergen te maken. Natuurfotografie is altijd gekoppeld aan het verkennen van de natuur, dus ik voeg graag een persoon toe om het volledige verhaal te vertellen."
Ása legt hier uit hoe ze het doet en deelt tips om je landschapsfotografie naar een hoger niveau te tillen, zodat je ook de natuurlijke wereld in een heel ander licht kunt zien.
LANDSCHAPSFOTOGRAFIE
Ása Steinars: kijk verder dan landschappen om de perfecte opname te maken
Verbeter de compositie met opvallende kleding
Wanneer Ása haar landschapsselfies maakt, is kleding een onderdeel dat vaak over het hoofd wordt gezien door beginnende fotografen. Ása gebruikt rode, gele en oranje kleding bij het fotograferen in bewolkte omstandigheden of als haar onderwerp ver weg is. Door een persoon in het landschap te fotograferen, voeg je een bepaalde schaal toe, terwijl lichte kleding een vleugje kleur toevoegt aan wat anders een plat of monochroom beeld zou worden.
Ása gaat zelfs zover dat ze haar locaties kiest op basis van kleding. Dit is met name belangrijk wanneer ze met kledingmerken werkt. Ze zorgt ervoor dat de locatie een aanvulling is op het product van een merk, hetzij wat betreft compositie hetzij op een thematische manier, maar dezelfde principes zijn van toepassing op haar persoonlijke werk.
"Ik zoek een locatie die bij de kledingstijl en de kleuren past", zegt ze. "Als ik niet voor het kleuraccent kies, probeer ik kleding in lokale stijl te gebruiken voor meer verbinding met de natuur. Bijvoorbeeld truien van IJslandse wol. Ze zijn erg mooi om te dragen, maar passen ook goed bij natuurfoto's en zijn ideaal voor close-ups van het onderwerp."
Door het gebruik van dergelijke kleding krijgt de uiteindelijke foto de sfeer van de plek en een lokale uitstraling.
Omlijst je onderwerp met natuur
Ása omkadert haar onderwerp vaak met natuurlijke elementen zoals rotsen, bergen en water. Soms maakt ze een kader door onscherpe bloemen op de voorgrond te plaatsen zodat je aandacht op het onderwerp wordt gevestigd. Hoe je je foto ook omkadert, het is van cruciaal belang dat de compositie nooit wordt geforceerd.
"Voor mij is het heel belangrijk dat het beeld natuurlijk is en dat het fijn is om naar te kijken", zegt Ása. "Je zou niet moeten hoeven nadenken over een foto als je die ziet; dat betekent dat de verhoudingen moeten kloppen en dat het oog het onderwerp direct moet vinden zonder te hoeven zoeken."
Het is gemakkelijker om achtergronden prominenter te laten lijken met een zoom- of telelens. Door iets verder van het onderwerp af te gaan staan en vervolgens in te zoomen zodat de achtergrond het beeld vult. Door het onderwerp verder van de lens af te bewegen, kun je ook profiteren van scherpstelling op hyperfocale afstand, waarmee je voldoende scherp kunt stellen op het onderwerp en de achtergrond, zelfs bij een groot diafragma.
Een standaardzoomlens zoals de Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM heeft een handig focusbereik voor beginnende landschapsfotografen, of zelfs een groothoeklens zoals de Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM. Dankzij de beeldkwaliteit van deze primelens is dit een uitstekende keuze voor iedereen die landschappen fotografeert.
Ása zegt dat je moet experimenteren met de compositie en dat je de hoek en de positie van je onderwerp moet veranderen, veel proefopnamen moet maken en geduld moet hebben. "Het gaat er echt om die perfecte compositie te vinden en het kan soms even duren om dat goed te krijgen", legt ze uit. "Ik raad aan om niets te overhaasten en gewoon ook wat te spelen, een paar verschillende hoeken te proberen en ze te vergelijken. Je kunt van lens wisselen om te zien hoe het beeld verandert. Ik kan soms veel tijd besteden aan één beeld, maar dat is de perfectionist in mij die het overneemt. Uiteindelijk is het altijd de moeite waard."
Werk met het licht dat je hebt
Om een prachtige selfie te maken, is het belangrijk voor Ása het beschikbare licht te gebruiken om het eindresultaat te verbeteren, of het nu een bewolkte dag is of de zon door de wolken heenkomt.
"Zie wat er gebeurt als je opnamen maakt bij zonsondergang in plaats van 's middags", zegt Ása, die voorstelt om je camera onder verschillende omstandigheden mee naar buiten te nemen om het contrast tussen zacht en fel licht te leren kennen. Op die manier kun je je voordeel doen met licht.
Wolken kunnen het licht ook goed verspreiden. "Grauwe en bewolkte omstandigheden komen vaak voor in IJsland, en ik ben er aan gewend geraakt door hier veel te fotograferen. Ik vind het ook leuk, vooral als ik landschappen fotografeer zoals ravijnen en watervallen, waar het soms goed is om niet te veel schaduw op de foto te hebben", legt Ása uit. "Het zorgt voor een zachtere uitstraling en het is gemakkelijker om de hele foto goed te belichten."
Zodra je een gevoel voor natuurlijk licht hebt, zul je merken hoe het met de seizoenen verandert. "De groene tinten worden op bewolkte dagen heel levendig, waardoor zomerfotografie er geweldig uitziet", zegt ze.
De magie van opnamen op afstand en timers
Ása heeft vaak de extra uitdaging om zowel fotograaf als onderwerp te zijn. Ze zet haar camera op een statief en activeert deze op afstand via haar telefoon en de Canon Camera Connect-app. Ze stelt de camera scherp via het scherm van haar telefoon en stelt de timer in op 2 of 10 seconden, zodat ze tijd krijgt haar telefoon weg te leggen en deze niet zichtbaar is op de foto. In feite is het een selfie die er niet uitziet als een selfie.
Soms gebruikt ze de ingebouwde timer van de camera, waarbij ze scherpstelt op de grond waar ze gaat staan of op een voorwerp in dat gebied. Ze stelt vervolgens de timer in en gaat op haar plek staan. Dit is vooral handig bij lange belichtingen.
"Ik maak veel foto's van het noorderlicht in IJsland en de afstandsbediening of timer is erg belangrijk", zo zegt Ása. "Omdat je met een lange sluitertijd werkt, is het belangrijk dat de camera niet beweegt waardoor de opname onscherp kan worden. De trigger van de Canon Camera Connect-app werkt het beste, maar als je hem niet hebt, werkt een timer van twee seconden ook om eventuele trillingen doordat je afklikt te voorkomen."
Verfijn je stijl met bewerken
"Bewerken is tegenwoordig een belangrijk onderdeel van fotografie", zegt Ása, "en het is ook erg handig om je foto's na afloop goed te bekijken." Ze raadt aan altijd in RAW te schieten zodat de meeste gegevens worden vastgelegd en je meer flexibiliteit hebt bij postproductie. Canon's ingebouwde Picture Styles, met instellingen zoals Landschap, Neutraal en Natuurlijk, geven je foto's een consistent kleurenpalet en een consistente sfeer. Maar door je foto's te bekijken, krijg je een idee van wat je goed doet en wat je nog moet verbeteren.
Ása raadt alle beginnende landschapsfotografen aan te investeren in fotobewerkingssoftware zoals Canon Digital Photo Professional (DPP) of Adobe® Photoshop® Lightroom®. Het is handig om enkele voorinstellingen in te stellen, een soort aangepaste filters die je in de software kunt gebruiken. Maar deze zijn geen vervanging van goede kennis van nabewerking.
"Het gebruik van pakketten met voorinstellingen kan een goede manier zijn om te beginnen, maar vergeet niet dat dit geen oplossing is voor prachtige foto's", zegt ze. "Je moet nog steeds veel van de bewerkingen zelf uitvoeren, zelfs als je goede voorinstellingen hebt."
Blijf experimenteren en oefenen
Voor degenen die nog niet eerder hebben gefotografeerd of weinig ervaring hebben met het fotograferen van landschappen, raadt Ása aan om naar het werk van anderen te kijken en ervan te leren. Ása stelt voor om fotografen te zoeken die je bewondert en te kijken hoe ze met licht werken, foto's maken en creatieve hoeken vinden.
Haar grootste tip is simpel. "Ik heb vrijwel altijd een camera bij me, en dat doe ik al meer dan 10 jaar", zegt ze. "Hoe meer je oefent, hoe beter je wordt. Zo eenvoudig is het. Het kost tijd om het onder de knie te krijgen. Niemand wordt geboren als een natuurlijke fotograaf."
Geschreven door Gary Evans
Gerelateerde producten
-
RF-lenzen
RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM
Een compacte en prachtige lichtgewicht 24-50mm-zoomlens uit de RF-serie die je elke dag kunt gebruiken voor reizen, landschappen en nog veel meer. -
Systeemcamera's
EOS R6
Wat je ook vastlegt, hoe je het ook vastlegt, met de EOS R6 kun je creatief zijn op manieren die je nooit voor mogelijk had gehouden. -
Groothoek-primelens
RF 24mm F1.8 MACRO IS STM
Een compacte, lichte primelens van 24 mm die ideaal is voor landschapsfotografie, vloggen en interieurs, en voor geweldige macrofoto's. -
Ultragroothoek-zoomlens
RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM
Een compacte en lichte RF 15-30mm zoomlens, perfect voor als je op reis bent en onderweg stadsgezichten, landschappen en architectuur wilt vastleggen en wilt vloggen. -
Telefotozoomlens
RF 70-200mm F4L IS USM
Deze essentiële, compacte en lichtgewicht telezoomlens uit de L-serie, de RF 70-200mm F4L IS USM, is perfect voor reis-, sport- en wildlifefotografie en het maken van portretten. -
RF-lenzen
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
De ideale lens voor liefhebbers van full-frame systeemcamera's, perfect voor dagelijks gebruik. De RF 24-105mm F4-7.1 IS STM is eenvoudig in gebruik en is licht, compact en klaar om je fotografie naar een hoger niveau te tillen. -
RF-lenzen
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Een 35 mm f/1.8-macrolens met snel diafragma voor groothoekperspectief, van dichtbij scherpstellen en Hybrid IS.
Gerelateerde artikelen
-
BASISBEGINSELEN VAN FOTOGRAFIE IN DE BUITENLUCHT
Tips voor het maken van opnamen onder extreme weersomstandigheden
Je uitrusting beschermen en goed voor jezelf zorgen: lees onze beste tips & tricks voor het maken van opnamen onder extreme weersomstandigheden.
-
LANDSCHAPSFOTOGRAFIE
Landschappen vanuit de hand vastleggen
Ontdek hoe je prachtige landschappen zonder een statief kunt vastleggen
-
BASISPRINCIPES VOOR BEWERKING
Landschapsfoto's bewerken om te printen
Bewerkingstechnieken die je landschapsfoto's transformeren in een kunstwerk.
-
REIZEN
De ideale reisgenoot
Professioneel fotograaf Martin Bissig maakt een reis naar Sri Lanka met de EOS R10.