De druk bij het vastleggen van snelle actie kan sportfotografen soms afleiden om precies dat ene glorieuze moment vast te leggen: die prachtige foto die echt de aandacht trekt. De voorbeelden hier laten echter zien dat je met de juiste instellingen, apparatuur die geschikt is voor situaties waarin de druk hoog is en wat creatieve flair, opvallende en ongebruikelijke opnamen kunt maken.
We spraken met vijf professionals die zijn gespecialiseerd in het fotograferen van allerlei sporten om te ontdekken wat hen inspireerde om deze foto's te maken en welke apparatuur en instellingen ze gebruiken. Ook hebben we ze gevraagd welke tips en adviezen ze zouden geven aan ambitieuze fotografen die deze effecten willen nabootsen.
SPORTFOTOGRAFIE
De verhalen achter vijf briljante sportfoto's
James Musselwhite
Worstelen leent zich goed voor spectaculaire portretten, maar fotograaf James Musselwhite wilde echt de grenzen verleggen met zijn surrealistische afbeelding (zie foto boven) van de Britse professionele worstelaar Cassius. "Hij is erg flamboyant en we wilden die energie in een meer traditionele stijl laten zien, alsof hij uit een rots zou breken", legt hij uit.
James heeft zijn Canon EOS R6 gekoppeld met een Canon Mount Adapter EF-EOS R en een Canon EF 70-200mm f/2.8L USM-lens en de opname gemaakt bij een instelling van 155mm, 1/8000 sec, f/5.6 en ISO400. Zijn camera bediende hij via de Canon Camera Connect-app op zijn smartphone. De uitdaging was om het gewenste effect te bereiken zonder enige nabewerking. "We hadden het lichaam van de worstelaar bedekt met verf en bleven vervolgens zakken bloem naar hem gooien totdat we de foto kregen. Ik had de EOS R6 op een statief geplaatst, zodat ik vanaf mijn telefoon opnamen kon maken en had de camera op een scherm aangesloten, waardoor we ons echt konden concentreren op licht en compositie", voegt hij toe.
Rugby en amateurworstelen
Probeer het zelf
"Je moet precies weten hoe de materialen die je gebruikt zich gedragen", vertelt James. "Experimenteer met elementen die normaal gesproken niet gebruikt worden voor portretten. Je kunt beginnen met water en glinsterende voorwerpen of je kunt proberen te tekenen met licht, met behulp van de zaklamp op je telefoon."
James stelt ook voor om verschillende sluitertijden uit te proberen om te zien wat er echt op de camera werkt. "Zien hoe verschillende elementen in beweging kunnen worden 'bevroren', is essentieel voor een goede opname", voegt hij toe.
Jean-baptiste Liautard
Een oude screensaver was de inspiratie voor de blauwe lichtsporen in John-baptiste's prachtige foto van mountainbiker Peter Kaiser. Om de lichtsporen te creëren, liep John-baptiste om Peter heen en bewoog hij het licht heen en weer. Hij stopte de beweging terwijl hij achter hem langs liep en herhaalde de actie op de terugweg om het symmetrische effect te creëren. "Ik wist dat ik mijn onderwerp centraal in het beeld wilde hebben en dat het licht een dynamisch patroon van de ene naar de andere kant van de foto moest maken", legt hij uit.
De uitdaging was om te weten of hij op de juiste plaats met het lichtspoor begon en eindigde. "Ik moest mijn fouten controleren en een schatting maken hoe ik ze kon corrigeren. Peter moest volledig stil blijven staan en ik moest rustig lopen zodat het spoor er natuurlijk uitzag", voegt hij eraan toe. "Dankzij de belichting van 20 seconden kon ik om de atleet heen lopen met de LED-balk en dankzij het diafragma van f/6.3 kon ik een grotere scherptediepte gebruiken, zodat alles scherp zou zijn, zelfs de lichtsporen.
Extreme sporten
Probeer het zelf
"Dit soort foto's neemt veel tijd in beslag", legt Jean-baptiste uit. "Je hebt een perfect stabiele camera nodig, dus je moet een statief gebruiken. Je hebt ook een lange sluitertijd en een heel donkere omgeving nodig."
Als je dit zelf probeert, kun je een vriend als onderwerp laten poseren of een voorwerp gebruiken. Experimenteer door met een licht om hem heen te lopen en daarbij verschillende bewegingen met het licht te maken. Hoe langzamer je de lichtbron beweegt, hoe helderder je tekening met licht wordt, omdat de camerasensor meer tijd heeft om het licht te absorberen. Draag donkere kleding zonder reflecterende oppervlakken om te voorkomen dat je zelf in de foto's zichtbaar bent.
Morgan Harlow
De beperkingen in de bewegingen die Morgan ondervond tijdens deze netbalwedstrijd dwongen haar langzamer te werk te gaan en zich te richten op het vinden van die ene glorieuze foto. "Mary creëert prachtige vormen wanneer ze naar de bal springt, dus ik hield mijn aandacht op haar, waarbij ik een strak kader koos en haar ogen de belangrijkste focus gaf", legt Morgan uit.
Volgens haar is dit een klassiek voorbeeld van de isolatietechnieken die een sportfotograaf nodig heeft. "Ik heb mezelf achter het doel geplaatst om haar vanaf de zijkant te zien. Er stonden LED-borden om het hele veld, dus ik moest achter de borden knielen om ze buiten beeld te houden en Mary van de andere spelers te isoleren."
Sportactie met de focus op netbal en zwemmen
Probeer het zelf
Morgan zegt dat je met dit soort foto's op het juiste moment moet wachten, en ze adviseert om rekening te houden met de achtergrond. "Kleuren of voorwerpen die afleiden, kunnen je foto verpesten", zegt ze. Als iets op de achtergrond ongewenst de aandacht trekt, kies je een groter diafragma (door een lager f-getal te selecteren). Hierdoor wordt de achtergrond vervaagd terwijl het onderwerp scherp en in focus blijft.
Als je drama en spanning in je foto's wilt creëren, stel je scherp op de gezichten van je onderwerpen, met name op hun ogen. Denk bij het fotograferen van sport ook aan interessante composities; de manier waarop Morgan het gezicht tussen de gebogen elleboog heeft vastgelegd, trekt onze aandacht naar de speelster en haar vastberadenheid, op een cruciaal moment in de wedstrijd.
En als je een teamsport fotografeert, zorg er dan voor dat je in de juiste positie zit. Morgan had zich dicht bij het doel geplaatst, zodat ze op de juiste plek stond om de actie vast te leggen.
Samo Vidic
Canon Ambassador Samo Vidic is een productieve, internationale sportfotograaf voor Red Bull. Deze foto is van zijn vriend Nino, die sinds een ongeluk vanaf nek is verlamd. Samo had het idee om een speciale foto van Nino te maken om de illusie te wekken dat hij razendsnel bergafwaarts racete.
"Ik had een paar kleine zijwielen gekocht voor Nino, de camera op de fietsvork gemonteerd en het zadel en stuur veranderd om hem te ondersteunen", legt hij uit. "Daarna hebben we hem een beetje aangeduwd, naar ongeveer 5 km/u."
Met twee Speedlites die op afstand werden geactiveerd, een groothoeklens en een lange sluitertijd kon Samo Nino isoleren en de onscherpe chaos van een race bergafwaarts nabootsen. "Aan het einde moest Nino huilen; hij was zo blij dat hij zelfs maar een beetje kon bewegen", zegt Samo.
Sport, commercieel en avontuur
Probeer het zelf
Als je zo'n foto wilt vastleggen, moet je de techniek in een rustigere, gecontroleerdere omgeving onder de knie leren krijgen", adviseert Samo. "Begin klein en bouw je ervaring op. Gebruik een lange sluitertijd en experimenteer met zowel automatische scherpstelling met oogtracking als handmatige scherpstelling om te zien wat je het best vindt. Vraag een vriend om met je te oefenen, zodat je panning op verschillende snelheden kunt proberen, omdat de snelheid van het onderwerp van invloed is op het resultaat. Experimenteer eerst met alleen de flitser op de camera en probeer het daarna met een Speedlite aan een boom of op verschillende hoogten. Dit heeft allemaal invloed op de schaduwen en de opname."
Ella Ling
Voor deze foto waren slimme positionering en veel geduld nodig. "Ik ging naar de loopbrug boven het veld om iets unieks te krijgen", vertelt Ella. "Er is een kleine mogelijkheid waar de speler in het licht valt, maar het dak een schaduw over het veld werpt. Zo krijg je een prachtige zwarte achtergrond. Ik drukte zo dichtbij mogelijk op de sluiterknop om de bal op het racket te krijgen en te voorkomen dat de speler overbelicht was."
Professioneel tennis
Probeer het zelf
"Raak vertrouwd met het aanpassen van je belichtingsinstellingen en probeer een hogere positie te vinden, zodat je een foto kunt maken van een onderwerp onder je", adviseert Ella. "De zon moet laag aan de hemel staan om de lange schaduwen te creëren. Dit werkt met elke sport of elk onderwerp, het hoeft niet te bewegen."
Voor spectaculaire schaduwen moet je kijken naar kansen bij zonsopgang en zonsondergang wanneer de zon op het laagste punt staat. Je kunt ook een Speedlite of een kunstmatige lichtbron gebruiken om een vergelijkbaar effect te creëren. Compositie is belangrijk als je met schaduwen werkt; de regel van derden wordt hier gebruikt, waarbij de atleet zich in het derde gedeelte aan de rechterkant van het beeld bevindt. Kleur is ook een enorm belangrijk onderdeel: zie hoe de felgele tennisbal eruit springt. Neem altijd een stap terug van de actie om te kijken naar kunstzinnige elementen.
Hopelijk hebben deze prachtige foto's, tips en adviezen van de professionals je geïnspireerd om je eigen indrukwekkende sportfoto's te maken. Wanneer je begint te experimenteren met verschillende technieken zijn de creatieve mogelijkheden eindeloos.
Geschreven door Jack Fittes
Gerelateerde producten
-
Systeemcamera's
EOS R7
Ga de natuur in met een camera die sensationele snelheid en beeldkwaliteit biedt in een draagbare APS-C-body die is ontworpen voor de toekomst. -
Systeemcamera's
EOS R6
Wat je ook vastlegt, hoe je het ook vastlegt, met de EOS R6 kun je creatief zijn op manieren die je nooit voor mogelijk had gehouden. -
Systeemcamera's
EOS RP
Een compacte, lichtgewicht en intuïtieve full-frame systeemcamera ontworpen voor reizen en dagelijkse fotografie. -
Ultragroothoekzoomlens
RF 14-35mm F4L IS USM
Canon's ultragroothoek RF-lens legt de fijnste details met L-serie precisie vast tussen 14 en 35mm, terwijl uit de hand fotograferen eenvoudig is dankzij de 5,5-stops beeldstabilisatie. -
RF-lenzen
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
De ideale lens voor liefhebbers van full-frame systeemcamera's, perfect voor dagelijks gebruik. De RF 24-105mm F4-7.1 IS STM is eenvoudig in gebruik en is licht, compact en klaar om je fotografie naar een hoger niveau te tillen. -
Telefotozoomlens
RF 70-200mm F4L IS USM
Deze essentiële, compacte en lichtgewicht telezoomlens uit de L-serie, de RF 70-200mm F4L IS USM, is perfect voor reis-, sport- en wildlifefotografie en het maken van portretten.