SPORTFOTOGRAFIE

De verhalen achter vijf briljante sportfoto's

Klaar om je sportfotografie naar een hoger niveau te tillen? Vijf professionele sportfotografen vertellen over de enscenering, de Canon-apparatuur en de instellingen die ze hebben gebruikt om deze vijf in het oog vallende foto's te maken, en ze geven tips en advies om de effecten zelf opnieuw te maken.
A grey figure's head and shoulders shrouded in dust particles and set against a black background.

De druk bij het vastleggen van snelle actie kan sportfotografen soms afleiden om precies dat ene glorieuze moment vast te leggen: die prachtige foto die echt de aandacht trekt. De voorbeelden hier laten echter zien dat je met de juiste instellingen, apparatuur die geschikt is voor situaties waarin de druk hoog is en wat creatieve flair, opvallende en ongebruikelijke opnamen kunt maken.

We spraken met vijf professionals die zijn gespecialiseerd in het fotograferen van allerlei sporten om te ontdekken wat hen inspireerde om deze foto's te maken en welke apparatuur en instellingen ze gebruiken. Ook hebben we ze gevraagd welke tips en adviezen ze zouden geven aan ambitieuze fotografen die deze effecten willen nabootsen.

James Musselwhite

Worstelen leent zich goed voor spectaculaire portretten, maar fotograaf James Musselwhite wilde echt de grenzen verleggen met zijn surrealistische afbeelding (zie foto boven) van de Britse professionele worstelaar Cassius. "Hij is erg flamboyant en we wilden die energie in een meer traditionele stijl laten zien, alsof hij uit een rots zou breken", legt hij uit.

James heeft zijn Canon EOS R6 gekoppeld met een Canon Mount Adapter EF-EOS R en een Canon EF 70-200mm f/2.8L USM-lens en de opname gemaakt bij een instelling van 155mm, 1/8000 sec, f/5.6 en ISO400. Zijn camera bediende hij via de Canon Camera Connect-app op zijn smartphone. De uitdaging was om het gewenste effect te bereiken zonder enige nabewerking. "We hadden het lichaam van de worstelaar bedekt met verf en bleven vervolgens zakken bloem naar hem gooien totdat we de foto kregen. Ik had de EOS R6 op een statief geplaatst, zodat ik vanaf mijn telefoon opnamen kon maken en had de camera op een scherm aangesloten, waardoor we ons echt konden concentreren op licht en compositie", voegt hij toe.

Portretfoto van een persoon in een zwart shirt voor een achtergrond van witte bakstenen.

Rugby en amateurworstelen

"Als je laat zien dat je weet hoe de branche werkt, zal dat indruk maken op een promotor, maar ze willen geen fans die backstage rondlopen of bij de zakelijke kant van het evenement. Gebruik je kennis om in een kring te komen die jou vertrouwt, maar laat niet te veel zien dat je een fan bent."

Probeer het zelf


"Je moet precies weten hoe de materialen die je gebruikt zich gedragen", vertelt James. "Experimenteer met elementen die normaal gesproken niet gebruikt worden voor portretten. Je kunt beginnen met water en glinsterende voorwerpen of je kunt proberen te tekenen met licht, met behulp van de zaklamp op je telefoon."

James stelt ook voor om verschillende sluitertijden uit te proberen om te zien wat er echt op de camera werkt. "Zien hoe verschillende elementen in beweging kunnen worden 'bevroren', is essentieel voor een goede opname", voegt hij toe.

Jean-baptiste Liautard

Een zwart silhouet van een persoon op een fiets, omgeven door blauwe lichtsporen

De lichtsporen in de nachtfoto van Canon Ambassador Jean-baptiste Liautard zijn gemaakt met een blauwe LED-balk, die het statische beeld een gevoel van beweging geeft. "Ik had een groothoeklens nodig voor dit dynamische effect en ik wilde de lichtsporen aan de randen van het beeld groter laten lijken voor een 3D-gevoel", legt hij uit. "Ik houd van de kleur blauw en de koude sfeer die het de foto geeft." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-lens (inmiddels opgevolgd door de Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) ingesteld op 16mm, 20 sec, f/6.3 en ISO100. © Jean-baptiste Liautard

Een oude screensaver was de inspiratie voor de blauwe lichtsporen in John-baptiste's prachtige foto van mountainbiker Peter Kaiser. Om de lichtsporen te creëren, liep John-baptiste om Peter heen en bewoog hij het licht heen en weer. Hij stopte de beweging terwijl hij achter hem langs liep en herhaalde de actie op de terugweg om het symmetrische effect te creëren. "Ik wist dat ik mijn onderwerp centraal in het beeld wilde hebben en dat het licht een dynamisch patroon van de ene naar de andere kant van de foto moest maken", legt hij uit.

De uitdaging was om te weten of hij op de juiste plaats met het lichtspoor begon en eindigde. "Ik moest mijn fouten controleren en een schatting maken hoe ik ze kon corrigeren. Peter moest volledig stil blijven staan en ik moest rustig lopen zodat het spoor er natuurlijk uitzag", voegt hij eraan toe. "Dankzij de belichting van 20 seconden kon ik om de atleet heen lopen met de LED-balk en dankzij het diafragma van f/6.3 kon ik een grotere scherptediepte gebruiken, zodat alles scherp zou zijn, zelfs de lichtsporen.

Monochrome portretfoto van een persoon in lichte kleding tegen een zwarte achtergrond.

Extreme sporten

"Het is essentieel om de sport te kennen die je fotografeert, omdat je hiermee kunt anticiperen op wat er gaat gebeuren. Ik maak vaak snelle actieopnamen in een bos of in andere omgevingen met weinig licht, dus als ik de actie echt wil bevriezen, dan zijn lenzen met een groot diafragma en een goede sensor onmisbaar."

Probeer het zelf


"Dit soort foto's neemt veel tijd in beslag", legt Jean-baptiste uit. "Je hebt een perfect stabiele camera nodig, dus je moet een statief gebruiken. Je hebt ook een lange sluitertijd en een heel donkere omgeving nodig."

Als je dit zelf probeert, kun je een vriend als onderwerp laten poseren of een voorwerp gebruiken. Experimenteer door met een licht om hem heen te lopen en daarbij verschillende bewegingen met het licht te maken. Hoe langzamer je de lichtbron beweegt, hoe helderder je tekening met licht wordt, omdat de camerasensor meer tijd heeft om het licht te absorberen. Draag donkere kleding zonder reflecterende oppervlakken om te voorkomen dat je zelf in de foto's zichtbaar bent.

Morgan Harlow

Het hoofd en de schouders van een netbalspeler die haar armen gebogen boven haar hoofd houdt terwijl ze naar een bal buiten beeld springt.

Sportfotograaf Morgan Harlow nam deze foto van de Oegandese netbalspeler Mary Cholhok, terwijl er nog coronamaatregelen golden, waardoor ze maar beperkt door de zaal kon bewegen. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) met een Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM-lens, ingesteld op 1/800 sec, f/2.8 en ISO6400. © Morgan Harlow

De beperkingen in de bewegingen die Morgan ondervond tijdens deze netbalwedstrijd dwongen haar langzamer te werk te gaan en zich te richten op het vinden van die ene glorieuze foto. "Mary creëert prachtige vormen wanneer ze naar de bal springt, dus ik hield mijn aandacht op haar, waarbij ik een strak kader koos en haar ogen de belangrijkste focus gaf", legt Morgan uit.

Volgens haar is dit een klassiek voorbeeld van de isolatietechnieken die een sportfotograaf nodig heeft. "Ik heb mezelf achter het doel geplaatst om haar vanaf de zijkant te zien. Er stonden LED-borden om het hele veld, dus ik moest achter de borden knielen om ze buiten beeld te houden en Mary van de andere spelers te isoleren."

Close-up van een persoon die tegen een zwarte achtergrond staat en in een camera kijkt. Copyright: Ben Lumley.

Sportactie met de focus op netbal en zwemmen

"Onderzoek naar wat andere fotografen hebben gemaakt en hoe ze werken, is een goede manier om je vaardigheden te verbeteren."

Probeer het zelf


Morgan zegt dat je met dit soort foto's op het juiste moment moet wachten, en ze adviseert om rekening te houden met de achtergrond. "Kleuren of voorwerpen die afleiden, kunnen je foto verpesten", zegt ze. Als iets op de achtergrond ongewenst de aandacht trekt, kies je een groter diafragma (door een lager f-getal te selecteren). Hierdoor wordt de achtergrond vervaagd terwijl het onderwerp scherp en in focus blijft.

Als je drama en spanning in je foto's wilt creëren, stel je scherp op de gezichten van je onderwerpen, met name op hun ogen. Denk bij het fotograferen van sport ook aan interessante composities; de manier waarop Morgan het gezicht tussen de gebogen elleboog heeft vastgelegd, trekt onze aandacht naar de speelster en haar vastberadenheid, op een cruciaal moment in de wedstrijd.

En als je een teamsport fotografeert, zorg er dan voor dat je in de juiste positie zit. Morgan had zich dicht bij het doel geplaatst, zodat ze op de juiste plek stond om de actie vast te leggen.

Samo Vidic

Een persoon in oranje en zwart rijdt op een mountainbike met het bos eromheen vervaagd.

De Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-lens die sportfotograaf Samo Vidic voor deze foto heeft gebruikt, gaf hem de breedte die hij wilde en de afstand tussen het onderwerp en de achtergrond die hij nodig had om de illusie van snelle bewegingen te creëren. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 16mm, 1/8 sec, f/9 en ISO200. © Samo Vidic

Canon Ambassador Samo Vidic is een productieve, internationale sportfotograaf voor Red Bull. Deze foto is van zijn vriend Nino, die sinds een ongeluk vanaf nek is verlamd. Samo had het idee om een speciale foto van Nino te maken om de illusie te wekken dat hij razendsnel bergafwaarts racete.

"Ik had een paar kleine zijwielen gekocht voor Nino, de camera op de fietsvork gemonteerd en het zadel en stuur veranderd om hem te ondersteunen", legt hij uit. "Daarna hebben we hem een beetje aangeduwd, naar ongeveer 5 km/u."

Met twee Speedlites die op afstand werden geactiveerd, een groothoeklens en een lange sluitertijd kon Samo Nino isoleren en de onscherpe chaos van een race bergafwaarts nabootsen. "Aan het einde moest Nino huilen; hij was zo blij dat hij zelfs maar een beetje kon bewegen", zegt Samo.

Portretfoto van een persoon, met rode kleding en een hoofdtelefoon, die bij het raam in een klein vliegtuig zit.

Sport, commercieel en avontuur

Als je niet bekend bent met de sport die je fotografeert, stelt Samo voor om een van de deelnemers te vragen waar je op moet letten. "Ik fotografeerde een paar klimmers en ik weet niet veel over klimmen, dus ze legden me uit welke bewegingen indrukwekkend waren, hoe hun handen bepaalde delen van de rots zouden moeten vasthouden, dat soort dingen."

Probeer het zelf


Als je zo'n foto wilt vastleggen, moet je de techniek in een rustigere, gecontroleerdere omgeving onder de knie leren krijgen", adviseert Samo. "Begin klein en bouw je ervaring op. Gebruik een lange sluitertijd en experimenteer met zowel automatische scherpstelling met oogtracking als handmatige scherpstelling om te zien wat je het best vindt. Vraag een vriend om met je te oefenen, zodat je panning op verschillende snelheden kunt proberen, omdat de snelheid van het onderwerp van invloed is op het resultaat. Experimenteer eerst met alleen de flitser op de camera en probeer het daarna met een Speedlite aan een boom of op verschillende hoogten. Dit heeft allemaal invloed op de schaduwen en de opname."

Ella Ling

Een persoon in een rolstoel richt zich omhoog om een tennisbal te slaan, met de schaduw naar links tegen een blauwe achtergrond.

De Australische tennisser Dylan Alcott reikt naar de bal tijdens de finale van een rolstoelevenement voor sporters met een viervoudige verlamming in deze sfeervolle foto van sportfotograaf Ella Ling. Ella zegt dat de full-frame CMOS-sensor met 20,1 Megapixel van de Canon EOS-1D X Mark III haar in staat stelde om echte helderheid te krijgen met haar EF-zoomlens. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark III met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-lens (inmiddels opgevolgd door de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM), ingesteld op 155mm, 1/3200 sec, f/5.6 en ISO160. © Ella Ling

Voor deze foto waren slimme positionering en veel geduld nodig. "Ik ging naar de loopbrug boven het veld om iets unieks te krijgen", vertelt Ella. "Er is een kleine mogelijkheid waar de speler in het licht valt, maar het dak een schaduw over het veld werpt. Zo krijg je een prachtige zwarte achtergrond. Ik drukte zo dichtbij mogelijk op de sluiterknop om de bal op het racket te krijgen en te voorkomen dat de speler overbelicht was."

Close-up van een glimlachende persoon met een zonnebril

Professioneel tennis

Ella zegt dat toewijding en inzet de sleutel tot haar succes zijn geweest en dat je ook niet bang moet zijn om gevestigde fotografen te benaderen voor ondersteuning en begeleiding. "Ik introduceerde mezelf bij de fotografiedirecteur van Wimbledon, die me uitdaagde om rond het terrein te gaan fotograferen", herinnert ze zich. "De hoofdfotograaf nam me onder zijn vleugels en ik werk inmiddels bij zijn bureau als freelancer."

Probeer het zelf


"Raak vertrouwd met het aanpassen van je belichtingsinstellingen en probeer een hogere positie te vinden, zodat je een foto kunt maken van een onderwerp onder je", adviseert Ella. "De zon moet laag aan de hemel staan om de lange schaduwen te creëren. Dit werkt met elke sport of elk onderwerp, het hoeft niet te bewegen."

Voor spectaculaire schaduwen moet je kijken naar kansen bij zonsopgang en zonsondergang wanneer de zon op het laagste punt staat. Je kunt ook een Speedlite of een kunstmatige lichtbron gebruiken om een vergelijkbaar effect te creëren. Compositie is belangrijk als je met schaduwen werkt; de regel van derden wordt hier gebruikt, waarbij de atleet zich in het derde gedeelte aan de rechterkant van het beeld bevindt. Kleur is ook een enorm belangrijk onderdeel: zie hoe de felgele tennisbal eruit springt. Neem altijd een stap terug van de actie om te kijken naar kunstzinnige elementen.

Hopelijk hebben deze prachtige foto's, tips en adviezen van de professionals je geïnspireerd om je eigen indrukwekkende sportfoto's te maken. Wanneer je begint te experimenteren met verschillende technieken zijn de creatieve mogelijkheden eindeloos.

Geschreven door Jack Fittes

Gerelateerde producten

Gerelateerde artikelen

  • ACTIEFOTOGRAFIE

    De beste lenzen voor actie

    Canon's gids voor de beste lenzen voor actiefotografie.

  • SPORTFOTOGRAFIE

    Geweldige actiefoto's maken

    Tips voor het maken van fantastische actiefoto's met je Canon-camera.

  • SPORTFOTOGRAFIE

    Een fotoshoot vol actie met een pro

    Jean-baptiste Liautard introduceert de kunst van actiesportfotografie.

  • SPORTFOTOGRAFIE

    Creatief aan de slag als sportfotograaf

    Vijf professionele fotografen vertellen welke technieken ze hebben gebruikt om hun favoriete foto's vast te leggen.