Twee lenzen, twee versies van landschapsfotografie

Professioneel fotograaf Verity Milligan experimenteert met een alternatieve blik op landschappen met slechts twee groothoeklenzen: een zoom en een prime.
Een fotografe staat op stenen in ondiep water en fotografeert een meer dat wordt omgeven door bergen.

De bekroonde fotograaf Verity Milligan heeft een passie voor het fotograferen van landschappen. Ze is vaak al voor zonsopgang op pad om de natuur in te gaan. "Ik ben een grote fan van ochtenden, en dan vooral van mistige ochtenden", zegt ze. "Ze zijn ontzettend sfeervol. Ik ga graag voor zonsopgang naar buiten om tijdens het 'blauwe uur' te fotograferen, wanneer de zon nog onder de horizon staat."

Verity heeft een benijdenswaardige verzameling Canon-camera's en -lenzen uit de L-serie in haar uitrusting, maar om te laten zien wat er mogelijk is met compacte en lichte lenzen ging ze de uitdaging aan om landschappen vanuit verschillende perspectieven vast te leggen met één zoomlens en één prime-lens - de Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM en de RF 24mm F1.8 MACRO IS in het prachtige Lake District in Cumbria, Engeland.

"De kwaliteit en prestaties van deze voordeligere lenzen zijn aanzienlijk verbeterd sinds ik begon met fotograferen", aldus Verity. "Het glas is erg goed en beide lenzen zijn heel responsief. Ik vind het geweldig dat ze zo compact en handelbaar zijn. Ik kon gewoon een camera en deze twee lenzen meenemen en op pad gaan, de natuur in."

Twee lenzen, twee gezichtspunten

Een Canon EOS R5 met een Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM-lens op een boomstronk naast een RF 24mm F1.8 MACRO IS STM-lens.

Verity ging de uitdaging aan met haar Canon EOS R5 en slechts twee RF-lenzen: de Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM en RF 24mm F1.8 MACRO IS STM.

Een fotografe houdt een Canon-camera vast en knielt om een foto te maken. Achter haar ligt een meer omgeven door bergen.

"De camera's waren zo compact en licht dat ik een stap verder kon gaan, meer uitdagend terrein kon verkennen en langer kon blijven fotograferen zonder dat ik moe werd van het sjouwen met apparatuur", zegt Verity.

"Het is bij landschapsfotografie een grote uitdaging om dingen anders te zien, zodat je foto's kunt maken die toch anders zijn dan alle andere", legt Verity uit. "Daarom adviseer ik meerdere soorten lenzen te gebruiken."

De Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM is ideaal voor enthousiaste fotografen die een veelzijdige ultragroothoeklens aan hun EOS R System-camera willen toevoegen. De camera is perfect voor het vastleggen van adembenemende vergezichten en beschikt over een 5,5-stops Optical Image Stabilizer voor trillingsvrije opnamen, zelfs bij opnamen van landschappen vanuit de hand of bij weinig licht. Met een compatibele EOS R System-body, zoals de EOS R5, is tot 7-stops IS beschikbaar. Deze lens is ook van dichtbij ideaal, met een handmatige scherpstellingsstand die uitzonderlijke details en indrukwekkende scherpte biedt, tot wel 12,8 cm (vergroting van 0,52x).

De compacte en lichte Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM weegt slechts 270 g en combineert een groothoek met een snel diafragma voor creatieve opnamen, zelfs bij weinig licht. De 5-stops Optical Image Stabilizer maakt langere sluitertijden mogelijk voor opnamen vanuit de hand, tot 6,5 stops met een compatibele EOS R System-body. Hij is ook ideaal voor close-ups met een minimale scherpstelafstand van 14 cm (vergroting van 0,5x of helft van ware grootte), zodat je een onderwerp zijn omgeving kunt vastleggen.

Uitgestrekte landschappen met de Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

Wolkenformaties worden weerspiegeld op het oppervlak van een glad meer, omgeven door bergen.

"De Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM is perfect voor traditionele, klassieke landschappen", legt Verity uit, zoals deze foto van Buttermere. "Hij is ontwikkeld voor groothoekopnamen met een geweldig perspectief dat elementen op de voorgrond, halverwege en op de achtergrond combineert." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM-lens ingesteld op 17mm, 2.5 sec, f/11 en ISO100. © Verity Milligan

Een close-up van boterbloemen aan de oever van een meer. De bloemen zijn scherp en het meer en de bergen op de achtergrond zijn wazig.

Boterbloemen op de oevers van Buttermere. "Als je begint, denk je al snel dat landschapsfotografie om grote vergezichten draait, maar het is belangrijker om een balans te vinden tussen de voorgrond en de achtergrond", legt Verity uit. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM-lens ingesteld op 20mm, 1/80 sec, f/5 en ISO500. © Verity Milligan

Verity gebruikte de Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM om prachtige foto's te maken van het idyllische Buttermere en de glooiende hellingen van de Northern Fells in het Engelse Lake District. "Deze lens is ideaal voor zeer uitgestrekte landschappen", legt ze uit. "De bredere zichthoek is ongekend voor het vastleggen van vergezichten en enorme, dramatische luchten."

De relatie tussen het landschap in de verte en het onderwerp op de voorgrond is essentieel bij het samenstellen van landschapsfoto's. "Ik wil het oog van de kijker door het kader leiden zonder dat de opname te rommelig wordt", zegt ze. "Het is belangrijk om een evenwicht te vinden tussen de voorgrond en de achtergrond. Dat geeft de opnamen extra diepte."

Verity was onder de indruk van de veelzijdigheid van de RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM voor het fotograferen van landschappen en de mogelijkheden voor creatieve ideeën. "Hij heeft een enorm aantal landschapsgerichte brandpuntsafstanden. Het zoombereik beslaat alles wat ik nodig heb en is geweldig op uitdagend terrein, vooral wanneer ik de plek waar ik met een prime-lens wil fotograferen niet fysiek kan bereiken.

"Hij kan ook een supergrote kijkhoek combineren met een korte scherpstelafstand. Ik kon heel dichtbij komen en in het midden van het frame wat boterbloemen fotograferen, waarbij het omringende landschap vervaagde in de achtergrond voor context."

Details vastleggen met de Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM

Handen die een Canon EOS R5 met een Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM-lens vasthouden voor een bloem van wollegras.

"Ik vind de brandpuntsafstand van de Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM en de zichthoek voor landschapsfotografie echt geweldig", zegt Verity. "Beter nog, hij is verbazingwekkend veelzijdig voor een prime-lens."

Een close-up van bloemen van wollegras. De bloemen in het midden zijn scherp, terwijl de bloemen op de voor- en achtergrond wazig zijn.

"Dankzij de macrofunctie kan ik heel dichtbij komen voor gedetailleerde foto's. Het heldere diafragma van f/1.8 zorgt voor een kleine scherptediepte, zodat ik de achtergrond kan vervagen met een prachtige bokeh", vertelt Verity. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM-objectief ingesteld op 1/2000 sec, f/2,5 en ISO100. © Verity Milligan

Tijdens het fotograferen van het wollegras vloog er ineens heidelibel door het beeld, en dankzij de macrofuncties van de Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM kon Verity heel dichtbij komen voor enkele detailopnamen. Ze fotografeerde met f/3 om de achtergrond te vervagen en de libelle zo te isoleren, terwijl de prachtige kleuren van het landschap behouden bleven.

"Het is geweldig om dat vermogen in je uitrusting te hebben", vertelt Verity. "Hierdoor weet je weer dat landschapsfotografie niet alleen draait om het vastleggen van uitgestrekte vergezichten."

Verity was dol op de vaste brandpuntsafstand van de lens. Ze vond het erg nuttig om afleidingen te voorkomen zodat ze zich kon concentreren op de compositie. "Een vaste brandpuntsafstand traint je om een betere fotograaf te worden", voegt ze eraan toe. "Voor mij is dit eerder een creatieve lens. Wanneer alles op zijn plek valt, maak je de mooiste landschapsfoto's."

Een close-up van een heidelibel op een grassprietje.

Dankzij de 0,5x vergroting van de Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM kan Verity close-ups maken, zoals van deze heidelibel, met een prachtig vervaagde achtergrond. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM-lens ingesteld op 1/250 sec, f/3.5 en ISO100. © Verity Milligan

Optimaal gebruikmaken van creatieve mogelijkheden

Een meer omgeven door bergen, waarvan de bovenkant wordt verlicht door de gouden gloed van de zon.

"Het gouden uur, net na zonsopgang en vlak voor zonsondergang, is een magische tijd voor landschapsfotografie", zegt Verity. "De kwaliteit van het licht is gewoonweg prachtig, met scènes die baden in een gouden gloed." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM-lens ingesteld op 21mm, 1/30 sec, f/13 en ISO250. © Verity Milligan

Een meer met een boom op de voorgrond, waarbij de bergen op de achtergrond worden weerspiegeld in het wateroppervlak.

Om het volledige potentieel van het EOS R System te benutten en de kwaliteit van haar voltooide opnamen te garanderen, heeft Verity haar opnamen verwerkt in Digital Photo Professional (DPP), de software voor RAW-verwerking en fotobewerking van Canon. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM-objectief ingesteld op 1/2 sec, f/11 en ISO100. © Verity Milligan

In een ideale wereld zou je alle lenzen meenemen die geschikt zijn voor verschillende scenario's bij het maken van landschapsfoto's, maar Verity ontdekte dat de Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM en de RF 24mm F1.8 MACRO IS STM aan vrijwel al haar behoeften voldeden. "Beide lenzen hebben veel te bieden voor fotografen die hun camera op hun duimpje kennen en meer willen bereiken dan hun standaardlens kan leveren", zegt ze. Dit geldt ook voor gebruikers van de APS-C-camera's uit de EOS R System-serie van Canon, die ook profiteren van de groothoek van de zoomlens en het grotere diafragma van de prime-lens.

"Dankzij de enorme kijkhoeken biedt de Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM fotografen de mogelijkheid om het landschap op verschillende manieren te zien en om hun creativiteit optimaal te ontwikkelen", voegt Verity toe. "De macrofunctie van de Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM en het heldere diafragma van f/1.8 bieden spannende creatieve mogelijkheden."

Verity was vooral onder de indruk van de AF-mogelijkheden van beide lenzen en de manier waarop de beeldstabilisatie in de lenzen werkte in combinatie met de in-body beeldstabilisatie van de EOS R5. "De beeldstabilisatie werkte ontzettend goed", zegt ze. "Volgens mij heb ik niet één onscherpe foto gemaakt tijdens de tweedaagse fotosessie, zelfs niet toen ik relatief kleine diafragma's en lange sluitertijden gebruikte bij weinig licht. Soms maakte ik opnamen vanuit de hand terwijl het bijna donker was en maakte ik nog steeds altijd scherpe foto's. Ik vind het leuk om vrij te kunnen bewegen tijdens het fotograferen, om subtiele veranderingen aan te brengen en om te zien hoe dit het perspectief van de foto verandert. Een statief kan in dit opzicht een aanzienlijke beperking zijn, en het is ook weer iets wat je moet meesjouwen."

De foto's van Verity van de uitdaging tonen de creatieve opties die deze twee compacte en lichte lenzen te bieden hebben. "Ik stond versteld van de kwaliteit en veelzijdigheid van deze lenzen en hoe dichtbij ze kunnen scherpstellen", vertelt ze. "Ze bieden nieuwe mogelijkheden voor totaal verschillende en ongebruikelijke perspectieven bij landschapsfotografie. Je kunt letterlijk dichterbij komen en nog veel meer zien."



Geschreven door Matthew Richards

Gerelateerde producten

Gerelateerde artikelen

De beste tips voor landschapsfoto's

Ontdek de beste opnametechnieken om je landschapsfoto's naar een hoger niveau te tillen.

Het vastleggen van een rewildingproject

Een fotograaf en rewildingdeskundige vertelt hoe zij haar lokale landschap weer nieuw leven heeft ingeblazen.

Landschappen vanuit de hand vastleggen

Ontdek hoe je prachtige landschappen zonder een statief kunt vastleggen

Landschapsfoto's bewerken om te printen

Bewerkingstechnieken die je landschapsfoto's transformeren in een kunstwerk.