Helen Bartlett begon voor het eerst kinderen te fotograferen toen ze een tiener was, in het kinderdagverblijf van haar moeder in Zuid-Londen. Ze startte haar professionele loopbaan in 2003 en is nu een van de beste en meest gewaardeerde fotografen van familieportretten. Haar zwart-wit foto's maken gebruik van het beschikbare licht en geven uitdrukking aan het emotionele spectrum van het gezinsleven. Canon ging bij haar langs om haar te vragen naar de uitdagingen die om de hoek komen kijken wanneer je een passie voor fotografie om wilt zetten in een fulltime baan.
Achter de lens: Helen Bartlett - een passie voor fotografie omzetten in een carrière
Wanneer raakte je voor het eerst geïnteresseerd in fotografie?
Mijn vader was een enthousiaste fotograaf tijdens mijn jeugd, dus we hadden thuis een donkere kamer. Mijn broers en ik hadden allemaal analoge camera's, we namen veel foto's op zwart-wit film en ontwikkelden vervolgens onze eigen foto's en printten ze. In diezelfde tijd had mijn moeder doordeweeks een kinderdagverblijf aan huis. Toen ik eenmaal een tiener was, begon ik foto's te maken van de kinderen in het dagverblijf en verkocht de foto's aan hun ouders om een zakcentje te verdienen. Dat bleef ik doen tijdens mijn studie aan de universiteit, want ik wilde altijd fotograaf worden. Maar ik dacht dat het niet meer dan een droom was en dat ik uiteindelijk iets anders zou gaan doen.
Hoe heb je van fotografie je werk kunnen maken?
Nadat ik een aantal andere banen had geprobeerd en nog steeds fotograaf wilde worden, leende mijn oudere broer mij wat geld om een bedrijf voor kinderfotografie te beginnen. Alles leek precies op het goede moment te gebeuren. Digitale fotografie werd betaalbaarder, dus ik kocht een Canon EOS 10D en een computer en woonde bij mijn ouders terwijl ik mijn bedrijf opbouwde.
Welke moeilijkheden heb je moeten overwinnen?
De voornaamste uitdagingen bij het opbouwen van een bedrijf waren toen hetzelfde als nu. Het grootste probleem is het vinden van klanten. Al maak je de beste foto's ter wereld, als mensen je niet kennen, is het moeilijk om meer klanten binnen te brengen. En wanneer je nog maar net begint, kost het veel tijd en ervaring om te leren werken met kinderen. Ik herinner me dat ik een keer vier jongetjes in een appartement in een souterrain moest fotograferen, op een regenachtige dag. Ik bedacht dat het een interessante en leuke uitdaging zou zijn als dit mijn werk werd. Hoe langer je met kinderen werkt, hoe meer je leert hoe je het beste in ze boven kunt brengen en ook hoe je ervoor kunt zorgen dat iedereen tegelijkertijd veel lol heeft.
Welke tips heb je voor mensen die erover denken om professioneel fotograaf te worden?
Een van de belangrijkste dingen die je moet weten, is dat je zelden rijk wordt van fotograferen. Het is hard werken, dus voordat je je gewone baan opzegt, moet je je realiseren dat het niet van de een op de andere dag gaat. Ik zou zeggen, leer zoveel als je kunt. Internet is een fantastische bron voor praktische hulp en voor het aanleren van technieken. Maar het belangrijkste is oefenen. Want je leert het allermeest van foto's maken. Het is een goed idee om eerst gewoon foto's te nemen van vrienden en familie voordat je betaalde opdrachten aanneemt. Hoe meer je fotografeert, hoe meer handigheidjes je leert en hoe meer je een eigen stijl ontwikkelt.
Welke apparatuur gebruik je op het moment?
Ik werk op dit moment met twee camerasystemen omdat ik de overstap naar een systeemcamera aan het maken ben. Ik heb nog steeds mijn geliefde Canon EOS-1D X Mark II, die ik gebruik in combinatie met een Canon EF 85mm f/1.4L IS USM-, een Canon EF 35mm f/1.4L II USM- en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-lens. Kinderen bewegen snel en de uitzonderlijke autofocus en stevige constructie van de EOS-1 D X-serie zijn fantastisch als je niet weet wat je tijdens een sessie met enthousiaste peuters te wachten staat: zand, kleverige limonade, speelgoedbeesten.
In 2020 heb ik een Canon EOS R5 aan mijn uitrusting toegevoegd en die is geweldig. Ik profiteer echt van de functionaliteit waarmee gezichten en ogen worden gevolgd, het variangle touchscreen en de 5940 posities voor automatische scherpstelling waarmee ik nieuwe en interessante composities voor mijn klanten kan maken. Ik gebruik hem met de sublieme Canon RF 50mm F1.2L USM. Dit is de lens die ik zou meenemen naar een verlaten eiland. Ik gebruik daarnaast ook de heerlijk veelzijdige Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM. Ik ben er dol op vanwege de macrofunctie waardoor het de perfecte lens is om pasgeboren baby's te fotograferen. In 2021 ga ik ook een Canon RF 85mm F1.2L USM-lens aan mijn cameratas toevoegen. De kwaliteit van de nieuwe RF-lenzen is verbazingwekkend.
Ik raad altijd aan te investeren in een snelle prime lens, omdat je hiermee binnen kunt schieten bij natuurlijk licht en dat is een fantastische manier om meer over diafragma en sluitertijden te leren. De hoogwaardige en betaalbare Canon EF 50mm f/1.8 STM is een fantastische prime lens om mee te experimenteren. De equivalent voor mensen met een Canon full-frame systeemcamera is de Canon RF 50mm F1.8 STM-lens.