Een Zuid-Afrikaanse ranger die stropers tegengaat, controleert of er beweging is in een dierenverblijf in het donker. "Weten hoe je je in verschillende situaties gedraagt, dat ben ik nog steeds aan het leren. "Stel jezelf altijd vragen," adviseert Gulshan. Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark III (nu opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) met een Canon EF 35mm f/1.4L USM-lens (nu opgevolgd door de Canon EF 35mm f/1.4L II USM), ingesteld op 1/80 sec, f/1.4 en ISO3200. © Gulshan Khan
Handen houden het felgekleurde draaimolenpaardje stevig vast, met het gezicht waarop de spanning is af te lezen, een hidjab wappert in de wind als de cape van een superheld. Dit is niet het typische beeld dat je van een jong moslimmeisje ziet, en dat is precies waarom dit een van de favoriete foto's is van Canon Ambassador Gulshan Khan. "Moslims, en met name vrouwen en meisjes, worden niet altijd afgebeeld als de volwaardige mensen die we in feite zijn. Ik zeg 'we' omdat dit mijn eigen community is," verklaart de Zuid-Afrikaanse fotojournalist. "We zien in afbeeldingen uit het Afrikaanse continent veel leiden en 'othering': jezelf distantiëren van groepen. En hier zie je opeens dit meisje dat lol heeft, waardig gefotografeerd."
Het voorbeeld van Gulshan is een goede herinnering dat de camera een krachtig middel is. De foto's die je maakt, kunnen vasthouden aan een eendimensionaal wereldbeeld, of ze kunnen meer laten zien. Dit geldt met name bij het fotograferen van culturen of community's waar je zelf geen deel van uitmaakt. Dat kan de buurt bij je om de hoek zijn of een plek duizenden kilometers verderop. Voor Gulshan hoort het allemaal bij haar werk. Als onafhankelijk fotojournalist van wie het werk is gepubliceerd in National Geographic, The New York Times en The Guardian, en als voormalig freelancer voor het AFP (Agence France Presse), maakt Gulshan regelmatig foto's van mensen en plekken in haar eigen land en ver daarbuiten. Hier legt ze uit hoe je spectaculaire, maar gevoelige culturele foto's maakt.