Case Study

'Ganzenborden' met partners om innovatie
te stimuleren in de keten

BAM Wonen
Als onderdeel van de Royal BAM Group richt BAM Wonen zich op de ontwikkeling, bouw en renovatie van woningen en woongebouwen, variërend van eengezinswoningen tot appartementencomplexen en van sociale huurwoningen tot luxe woontorens. Vanuit de in-huis studio in het hoofdkantoor in Bunnik verzorgt The Creative Hub alle denkbare communicatiemiddelen voor het bedrijf, dat met innovatieve, duurzame en onderscheidende vooroploopt in de Nederlandse vastgoedsector.
The Creative Hub

Briefing

Ontwerp en productie van een echt bordspel

BAM Wonen organiseert het Renovatie Evenement, een dynamische en interactieve middag waarop het vastgoedbedrijf samen met medewerkers van woningcorporaties onderzoekt hoe ze samen het woningbezit zo snel en efficiënt mogelijk kunnen verduurzamen. Onderdeel van het programma is het Renovatie Versnelspel, een heus bordspel waarmee de deelnemers via stellingen worden geprikkeld om na te denken over manieren om het renovatieproces te versnellen. The Creative Hub werd gevraagd om het spel te ontwerpen en produceren, en ook alle on- en offline communicatie-uitingen rondom het event te ontwikkelen.
The Creative Hub

Uitdaging

Complexe materie op een 'speelse' manier vormgeven

Het spel is een soort ganzenbord met fases die corporatie en aannemer samen moeten doorlopen om te kunnen renoveren. Onderweg komt men (door te dobbelen) allerlei keuzemomenten tegen die niet alleen invloed hebben op de snelheid van het proces, maar ook op zaken als effectiviteit, duurzaamheid en tevredenheid van alle betrokken partijen. Kortom, voor ons was het best een uitdaging om zo'n inhoudelijk verhaal toch op een aantrekkelijke en 'speelse' manier vorm te geven in een bordspel, passend binnen de huisstijl van BAM. En ook in een relatief korte doorlooptijd van vier weken waarbinnen een tiental van deze spellen geproduceerd moest worden, inclusief pionnen, fiches en dobbelstenen, spelregelflyers en verpakkingsdoos.
The Creative Hub

Oplossing

Een clean en functioneel ontwerp dat helemaal BAM is

Als in-huis studio zijn we helemaal vertrouwd met alle huisstijlrichtlijnen van BAM. Hierdoor wisten we precies hoe ver we konden gaan in het creatieve ontwerp voor het spel en konden we al snel een conceptvoorstel presenteren. Gezien de complexiteit van het spel hebben we de vormgeving vooral clean en functioneel gehouden. Alles om het spelverloop zo makkelijk mogelijk te maken en zo min mogelijk af te leiden van de inhoudelijke elementen. Ook ontwikkelden we het ontwerp van de pionnen, fiches en dobbelstenen die, geheel in lijn met het duurzame karakter van het event, werden gemaakt van gerecyclede bouwmaterialen door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Voor de save the date en uitnodiging voor het event ontwierpen we de (digitale) communicatiemiddelen.

“De spellen die The Creative Hub voor ons heeft gemaakt zijn super goed ontvangen door onze klanten en partners.”

Rob van der Kroef, Projectmanager Wonen, BAM Wonen Renovatie op Maat
The Creative Hub

Resultaat

Een relatiegeschenk en gespreksstarter ineen

Het Renovatie Evenement was mede dankzij het Renovatie Versnelspel een groot succes. De deelnemers deden enthousiast mee en er kwamen goede gesprekken op gang over de verschillende stellingen en anekdotes die ze in het spel tegenkwamen. In totaal zijn er meer dan honderd spellen geproduceerd, die ook gebruikt worden als relatiegeschenk en in inspiratiesessies met klanten en partners om het gesprek op gang te brengen.

Gerelateerde oplossingen

Bekijk ook deze cases

Meer weten over The Creative Hub?