Case Study

'Game on' voor betere samenwerking in multidisciplinaire teams

Fontys
Fontys is een brede publieke onderwijs- en onderzoeksinstelling met locaties in tien steden in Noord-Brabant en Limburg. Hier verzorgen ruim 5.000 medewerkers, verspreid over 23 instituten, samen ongeveer 150 opleidingen voor zo'n 43.000 studenten. Vanuit onze studio op de Brightland Chemelot Campus in Geleen verzorgt The Creative Hub met een dedicated team van vijf communicatiespecialisten alle mogelijke communicatiemiddelen voor Fontys. Van infographics tot roll-up banners en van magazines tot digitale spellen.
The Creative Hub

Briefing

Digitalisering van een fysiek samenwerkingsspel

COMMONS is van origine een fysiek spel dat door onderzoekers binnen Fontys is ontwikkeld om multidisciplinaire teams te ondersteunen bij het gezamenlijk oplossen van complexe vraagstukken. Het spel is onderdeel van een promotietraject en heeft al veel data opgeleverd waarover al meerdere wetenschappelijke stukken zijn uitgebracht. Toen door corona het onderzoek tijdelijk stil kwam te liggen, ontstond de vraag om dit spel volledig te digitaliseren. Omdat wij al eerder met succes digitale spellen hadden ontwikkeld voor Fontys, mochten wij ook deze mooie opdracht weer op ons nemen.
The Creative Hub

Uitdaging

Echte beleving creëren via het scherm

De grootste uitdaging was om digitale alternatieven te bedenken voor handelingen die in een fysiek spel heel logisch en vanzelfsprekend zijn, maar via een scherm heel anders beleefd worden. Denk aan zoiets simpels als het gooien van een dobbelsteen. Of een kaart van een stapel pakken, deze voorlezen en na een stemronde weer op een andere stapel terugleggen. Voor al deze handelingen moesten we daarom een goede omschrijving opstellen voordat we er een digitale variant voor konden bedenken. Ook moesten we ook rekening houden met de duur van het spel om te bepalen hoeveel stellingen binnen een casus zouden passen en hoe lang er over een specifieke stelling gediscussieerd mocht worden. Daarnaast zat er veel programmeerwerk in het tackelen van alle mogelijke stemuitkomsten bij elke stelling en welke gevolgen dat dan weer heeft voor het verdere verloop van het spel.
The Creative Hub

Oplossing

Een spel maken dat (n)iets aan het toeval overlaat

Voordat we aan de slag gingen met de digitale techniek en het design, hebben we het fysieke spel zelf gespeeld. Zo kregen we een volledig beeld van het spelverloop en mogelijke uitkomsten van het spel. Daarna zijn we parallel begonnen met de visuele vormgeving en de ontwikkeling van de techniek hierachter. Om de speeltijd beheersbaar te houden, hebben we timers ingebouwd, waarmee je bij elke stelling kunt zien hoever je bent in het spel. Een extra uitdaging, vormde het trekken van de 'Kairos' kaart: deze kaart bevatte een extra opdracht. Bijvoorbeeld 'Wissel twee kaarten om'. In het fysieke spel zit zo'n kaart gewoon tussen de andere kaarten in. Bij de digitale versie moesten wij hier een technisch uitvoerbare oplossing verzinnen waardoor deze kaart op een willekeurig moment in het spel tevoorschijn kon komen.

“In onze samenwerking met The Creative Hub werd de visie van COMMONS tot leven gebracht met creatieve verbeelding en technische finesse. Het was een proces waarbij elke stap ervoor zorgde dat COMMONS niet alleen een digitale versie van ons spel werd, maar een gezamenlijk resultaat van onze visie en hun vakmanschap."

Dennis Arts, Manager Leven Lang Ontwikkelen, Fontys Hogeschool
The Creative Hub

Resultaat

Een boven verwachting scorende 'game'

De digitale COMMONS heeft een echte 'game' uitstraling gekregen, met avatars, mooie donkere en felle contrasterende kleuren en speelkaarten die meebewegen wanneer je ze oppakt met de muis. Het doel van het spel is om teamleden met verschillende invalshoeken meer begrip voor elkaars standpunten te laten krijgen, en zo tot een oplossing voor hun casus te komen. Er zijn een aantal voorgeprogrammeerde casussen ingebouwd die iedereen kan spelen, maar teams kunnen ook hun eigen casus met bijbehorende stellingen inbrengen. Het spel wordt op een centraal scherm geleid (via Teams of in een vergaderruimte op een groot scherm) en alle spelers kunnen door middel van een QR code met hun mobiel meedoen.
Omdat het spel vrij beschikbaar is via de website, wordt er meer gebruik van gemaakt dan vooraf werd verwacht.

Gerelateerde oplossingen

Bekijk ook deze cases

Meer weten over The Creative Hub?