Case Study

Techniek promoten met
een interactief bordspel

Fontys
Fontys is een brede publieke onderwijs- en onderzoeksinstelling met locaties in tien steden in Noord-Brabant en Limburg. Hier verzorgen ruim 5.000 medewerkers, verspreid over 23 instituten, samen ongeveer 150 opleidingen voor zo'n 43.000 studenten. Vanuit onze studio op de Brightland Chemelot Campus in Geleen verzorgt The Creative Hub met een dedicated team van vijf communicatiespecialisten alle mogelijke communicatiemiddelen voor Fontys. Van infographics tot roll-up banners en van magazines tot digitale spellen.
The Creative Hub

Briefing

Scholieren binnen 30 minuten enthousiasmeren

Net als iedere andere hogeschool ondersteunt Fontys scholieren bij het kiezen van een studierichting. Het aanbod opleidingen is groot, terwijl scholieren vaak niet weten welke beroepen er met die opleidingen mogelijk zijn. Dit geldt ook voor het brede domein van techniek, waar gekwalificeerde vakmensen steeds harder nodig zijn en voor veel jongeren bij uitstek ontwikkelkansen liggen. Daarom vroeg Fontys aan The Creative Hub om een creatief, boeiend en visueel aantrekkelijk voorlichtingsconcept te ontwikkelen om scholieren (en hun ouders) enthousiast te maken over techniek en een beeld te geven over welke opleidingen Fontys op dit gebied aanbiedt.
The Creative Hub

Uitdaging

Binnen zes weken een interactief én mobiel
voorlichtingsconcept opleveren

De voorlichting werd gegeven op diverse locaties voor voorgezet onderwijs in Eindhoven en Venlo, en mocht maximaal 30 minuten duren. Daarbij had Fontys de nadrukkelijke wens om echt iets interactiefs en fysieks te creëren dat verder gaat dan een traditionele PowerPointpresentatie. Maar omdat niet elke voorlichter over een auto beschikte, moesten de materialen ook makkelijk door één persoon op de fiets meegenomen kunnen worden. Een extra uitdaging was de deadline: voor het complete traject, van briefing tot oplevering, hadden we een doorlooptijd van slechts zes weken!
The Creative Hub

Oplossing

Een ‘snel’ bordspel met oprolbaar speelbord

We bedachten 'IETS MET TECHNIEK – THE GAME', een interactief voorlichtingsconcept in de vorm van een echt bordspel, compleet met pionnen en fiches. Hierin spelen de scholieren zélf de hoofdrol en kunnen zij, aan de hand van allerlei quizvragen binnen een half uur spelenderwijs kennismaken met alle mogelijke opleidingen en beroepen binnen het brede domein van techniek. Om te voldoen aan de transportwensen, ontwierpen we een oprolbaar speelbord dat samen met de spelitems in een koker verpakt werd en zo gemakkelijk kon worden meegenomen. Voor een vlotte productie van alle spelmaterialen werkten we nauw samen met onze 'eigen' Grafische Service Desk van Canon. Mede hierdoor én dankzij de korte lijnen en het snelle schakelen met onze klant, konden we alles ruim voor de deadline aanleveren.

“Het was een gaaf project met een hele fijne samenwerking. Ik kijk er met veel plezier op terug hoe we samen met Dirk in zo’n korte tijd, zo iets moois hebben neergezet. Mochten we met een nieuw project aan de slag gaan, zal ik zeker aan jullie denken”.

Nicky Quaedvlieg, Medewerker Marketing en Communicatie Fontys Engineering
The Creative Hub

Resultaat

25 spellen, 200 flyers en veel
aanmeldingen voor de open dagen

Het bordspel werd zeer positief ontvangen, zowel door Fontys als door de leerlingen en ouders die het spel speelden. We zijn trots op de creatieve vormgeving van het spel, dat een futuristische en technologische uitstraling heeft en tegelijk helemaal voldoet aan de Fontys huisstijlrichtlijnen die wij als dedicated studio als geen ander kennen. We hebben in totaal vijf kokers met daarin elk vijf spellen geproduceerd, zodat per school meerdere groepen tegelijkertijd konden spelen. Ook hebben we 200 flyers ontwikkeld die na de voorlichting werden achtergelaten. Via de QR-code hebben zich uiteindelijk veel scholieren aangemeld voor de open dagen of een andere kennismaking met de technische opleidingen van Fontys.

Gerelateerde oplossingen

Bekijk ook deze cases

Meer weten over The Creative Hub?