Duurzame innovatie voor verandering op lange termijn
Nu de markt overspoeld wordt met nieuwe bedrijven en ideeën, en organisaties harder moeten werken dan ooit tevoren om relevant en concurrerend te blijven, is innovatie nog nooit zo belangrijk geweest. Innovatie verbetert de productiviteit, efficiëntie en kwaliteit van de diensten en klanttevredenheid, en door het gebruik van nieuwe en verbeterde technologie en processen worden ook de risico's en kosten verlaagd.
Organisaties moeten echter niet alleen rekening houden met hun productiviteit, omzet en winst, maar ook nadenken over hun positie in de maatschappij. Dat vereist een focus op het milieu, de maatschappij en cultuur. Hoewel traditionele innovatie kan leiden tot winst en efficiëntie voor een organisatie, kan het ook een negatieve impact hebben op werknemers en natuurlijke grondstoffen.
Hierdoor verwachten investeerders en consumenten steeds meer dat organisaties niet alleen oog hebben voor omzet en winst, maar ook voor de volledige duurzaamheidswaardeketen. Dit betreft ook de impact op het milieu en sociale en economische duurzaamheid.
Duurzame innovatie heeft betrekking op zowel het effect op het milieu als de samenleving als geheel. Duurzame innovatie profiteert van en wordt gedreven door de maatschappij, het milieu en de organisatie door langetermijndenken. Dit biedt voordelen voor het milieu en de maatschappij en zorgt tegelijkertijd voor economische winst voor de organisatie1. Dit omvat de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten, alsmede de controle op en het bijwerken van operationele processen in de hele organisatie, van ontwerp en productie tot marketing2.
Duurzame innovatie is een uitstekende manier om uw organisatie toekomstbestendig te maken en maakt uw organisatie ook veerkrachtiger en doelgerichter, omdat u rekening houdt met alle belanghebbenden. Duurzaamheid kan op drie manieren worden bereikt. Ten eerste door operationele veranderingen door te voeren, door rekening te houden met naleving en efficiëntie om processen te verbeteren. Ten tweede door organisatorische veranderingen door te voeren, bijvoorbeeld door innovatieve producten en diensten aan te bieden die gericht zijn op goede prestaties. En ten slotte door nieuwe systemen te integreren en door samen te werken om een positieve invloed te hebben op het milieu en de samenleving3.