De evolutie van ‘as-a-service’
Het 'as-a-service'-model, waarbij organisaties zich kunnen abonneren op een dienst of aanbod zonder vooraf te betalen, heeft voorgoed een revolutie teweeggebracht in B2B-activiteiten. Het werd aanvankelijk geïntroduceerd met Software-as-a-Service (SaaS), een baanbrekend bedrijfsmodel voor de toegang tot software via de cloud. SaaS hielp organisaties een standaard, gedistribueerde oplossing aan te bieden tegen lagere instapkosten. Dit nieuwe model betekende ook dat klanten zich niet langer zorgen hoefden te maken over hoge installatie- en onderhoudskosten.
Twee decennia na de massale introductie bestaat het SaaS-model niet langer alleen binnen de IT-sector, maar raakt het nu elke bedrijfstak. Terwijl de software-industrie al decennialang een kartrekkersrol speelt bij het ‘as a service’-model, staan andere industrieën, zoals de grafische industrie, nog in de kinderschoenen bij het toepassen van dergelijke modellen op hun eigen bedrijfsaanbod. De markt beweegt zich in een snel tempo, en het was de cloud die de wijdverbreide popularisering ervan volledig versnelde.
Recentere aanpassingen van het 'as-a-service'-concept omvatten o.a. Infrastructure-as-a-Service (IaaS) en Platform-as-a-Service (PaaS) die gebruikmaken van het cloud-gebaseerde model en organisaties meer flexibiliteit bieden om op basis van de behoefte op- of af te schalen. Aangezien de dienst wordt gehost in een gedeelde omgeving, kunnen de dienst zelf en updates onmiddellijk worden uitgerold en kunnen klanten belangrijke bedrijfsfuncties uitbesteden, wat een revolutie betekent voor de bedrijfsvoering.
Vandaag de dag worden producten, diensten en ervaringen allemaal aangegrepen bij het fenomeen van Everything-as-a-Service (XaaS) - toegang op afstand en op aanvraag tot elk bedrijfsaanbod dat als een dienst wordt aangeboden.