EDITORIAL

Kijk op Inkoop – nieuwe inzichten voor inkoopprofessionals

Uit een onderzoek naar meer dan 10.000 Europese aanbestedingen in de publieke markt kwamen verrassende inzichten naar voren die elke inkoopprofessional in zijn dagelijkse praktijk kan benutten. Mirjam Hulsebos interviewde in opdracht van Nevi (de Nederlandse vereniging voor inkopers) Wout Groeneveld, Senior Manager Commercial Operations van Canon, over zijn onderzoek en schreef hierover in Nevi’s vakblad Deal!

Kijk op Inkoop – nieuwe inzichten voor inkoopprofessionals

ARTIKEL DEAL!

Analyse van 10.000 Europese aanbestedingen

Senior Manager Commercial Operations van Canon, Wout Groeneveld, werd geïnterviewd door Deal! over zijn onderzoek naar 10.000 tenders in 21 productcategorieën. Daaruit zijn belangrijke lessen te trekken door inkoopprofessionals.

Kennisuitwisseling tussen inkoop en bidmanagement

In de huidige datagedreven wereld is het interessant om te kijken wat openbare data over Europese aanbestedingen ons kan leren over de kwaliteit van de aanbestedingen en de verbetermogelijkheden. Vanuit zijn persoonlijke fascinatie voor het aanbestedingsspel en voor wat je met data kunt doen, heeft Wout Groeneveld, Senior Manager Commercial Operations bij Canon, meer dan 10.000 overheidsaanbestedingen geanalyseerd. Daar zijn belangrijke lessen uit te trekken.

Niet alleen voor bidmanagers, maar zeker ook voor inkoopprofessionals. “Want inkoop en bid management zijn beide procesbegeleiders. Juist zij zouden, los van de inhoud, veel van elkaar kunnen leren over hoe een goede aanbesteding eruitziet”, zegt Groeneveld. De highlights van zijn bevindingen, zijn gepubliceerd in vakblad Deal!

Een goed bestek levert een beter resultaat

Eerder had Groeneveld onderzoek laten doen naar hoe een goed bestek voor print- en documentmanagement behoeften eruitziet. De resultaten van dit onderzoek zijn gebundeld in het whitepaper ‘Het effect van de kwaliteit van een bestek . De belangrijkste conclusie van dit onderzoek is duidelijk: hoe beter het bestek, hoe lager de prijsverschillen tussen inschrijvers, hoe meer inschrijvers en hoe hoger de kwaliteit van het aanbod. “Met andere woorden: een goed bestek levert meer marktwerking op, een beter speelveld en een hogere kwaliteit van dienstverlening die je inkoopt”, aldus Groeneveld.

Inmiddels heeft hij zijn onderzoek uitgebreid en heeft hij meer dan 10.000 aanbestedingen voor 21 productcategorieën in zijn database staan. De data komen van Tendernet. “In die enorme bak aan data zoek ik naar patronen en naar afwijkingen op die patronen”, zegt hij. Dat levert interessante inzichten op. Met name over de rol van de adviseur, (het ontbreken van) marktwerking, transparantie en gunningscriteria, zijn interessante observaties te maken. De highlights van de bevindingen én de tips van Wout Groeneveld om een bestek te optimaliseren, zijn te lezen in het interview.

Inkoop en bid management zijn beide procesbegeleiders. Juist zij zouden, los van de inhoud, veel van elkaar kunnen leren over hoe een goede aanbesteding eruitziet

WEBINAR

Webinar Kijk op Inkoop

Tijdens het webinar 'Kijk op Inkoop' op 22 april jl. gingen Wout Groeneveld en Haiko Brinkers in op de uitkomsten van dit onderzoek en het eerder uitgevoerde onderzoek ‘Het effect van de kwaliteit van een bestek’. Beide onderzoeken geven inkoop-professionals handvatten om het inkoopproces te verbeteren.

Canon Camera

Ontdek meer

  • Kennissessie door Nevi - 29 juni 2021

    Wout Groeneveld maakt u tijdens een kennissessie van Nevi deelgenoot van de inzichten uit zijn onderzoek naar meer dan 10.000 tenders. Meld u aan voor deze verdieping op het Kijk op Inkoop webinar van 22 april jl.

  • Webinar: Kijk op Inkoop

    Inzichten uit meer dan 10.000 tenders. Benieuwd waar de winst ligt voor uw organisatie? Doe uw voordeel met de opname van het Kijk op Inkoop Webinar. Verrijk in 45 minuten uw kennis met inzichten en aanbevelingen.

  • Whitepaper: Het effect van kwaliteit in aanbestedingen

    Leerpunten uit meer dan 100 onderzochte tenders zijn gebundeld in een whitepaper.

  • Geef meer gewicht aan duurzaamheid

    Uit het recent gehouden benchmarkonderzoek blijkt dat de realisatie van duurzaamheid sterk achterblijft bij de hoge ambities van organisaties op dit vlak. Tijd om meer gewicht in de schaal te leggen.

Wilt u meer informatie over het artikel, het whitepaper of een gesprek met de experts van het Canon Bidcenter?