Het debat over de digitale en papieren CO2-voetafdruk
Veel merken blijven de marketinguitgaven van print naar digitaal migreren om milieuvriendelijker te werk te gaan ten opzichte van papier. Maar digitale communicatie is zeker niet milieuneutraal.
E-mailmarketing heeft een enorme CO2-voetafdruk, waarbij een gemiddelde e-mail 0,3 gram CO2e genereert (het equivalent van kooldioxide), met een waarde van maximaal 50 gram voor een e-mail met grote bijlagen. 1 Gezien het enorme aantal marketinge-mails (die worden gezien als een eenvoudige, voordelige manier om doelgroepen te bereiken) en het grote aantal e-mails dat direct in de 'Junk'-folder belandt of ongelezen wordt verwijderd, is het duidelijk dat hier veel verspilling bij komt kijken.
Dit wil niet zeggen dat print geen CO2-voetafdruk heeft. Ter vergelijking: Een geprinte mailing heeft een gemiddelde CO2-uitstoot van 20 gram, aldus verschillende rapporten van postdiensten. Het grootste deel hiervan wordt echter niet gegenereerd tijdens de productie, maar tijdens het transport. En hoewel er stappen zijn gezet om CO2 uit de distributie van printwerk te verminderen, is er nog veel ruimte voor verbetering door bijvoorbeeld elektronische voertuigen te gebruiken. Nu men weet dat zowel geprinte als digitale communicatie een CO2-voetafdruk heeft, is het een kwestie van het implementeren van duurzamere praktijken om deze voetafdruk te verkleinen.