ARTIKEL

Raakt digitaal uit de mode?

Ontdek de kracht van marketing met print in een digitale wereld

Family sat in living area on digital devices


Wantrouwen in een digitale wereld

Vertrouwen is het fundament van een goede relatie, in het bijzonder in de relatie tussen merk en klant. Toch heerst er een onvermijdelijk gevoel dat deze relatie op de proef wordt gesteld door het groeiende wantrouwen van klanten met betrekking tot digitale platforms.

Eind juli 2018 daalde de aandelenkoers van Facebook met 19%. Er verdampte meer dan $ 119 miljard van de waarde tijdens de grootste eendaagse daling ooit van een bedrijf. Drie miljoen Europese gebruikers hebben 's werelds voornaamste sociale netwerk verlaten als gevolge van het Cambridge Analytica-schandaal waarbij 50 miljoen Facebook-profielen waren verzameld zonder enige kennisgeving of toestemming van de gebruiker.

In een artikel in de New York Times(1) geeft Farhad Manjoo aan dat het moeilijk is om hetzelfde enthousiasme over te brengen dat we tien jaar geleden hadden voor smartphones en sociale netwerken. Deze technologieën werden toen nog niet geassocieerd met gegevensmisbruik en opdringerige reclames.

De schrijver stelt het volgende: "We hebben ons als maatschappij niet gerealiseerd welke grip dit zou hebben op onze levens. En we hebben weinig oplossingen om die grip te beperken".



1 - Why Tech Is Starting To Make Me Uneasy, The New York Times, 11 oktober 2017

Mac, keyboard and stationary scattered on desk


Mogelijkheden van print voor marketing

Marketeers worden zich steeds meer bewust van de wijdverspreide mening onder klanten. Digitale kanalen op zich zijn niet voldoende voor het succes van gerichte marketingcampagnes. Marketing via print kan de belangrijke emotionele betrokkenheid van een merk met de doelgroep stimuleren. Daarom moeten marketeers naast digitaal ook print complementaire inzetten.

Als vertrouwen belangrijk is om verbinding te maken met de klant, zijn geprinte communicatie-uitingen een goed middel.Volgens MarketingSherpa (2) valt print onder de vijf meest vertrouwde reclamemiddelen:

  • Reclames in geprinte kranten en tijdschriften (82%)
  • TV-reclames (80%
  • Reclames via de post en in catalogi (76%)
  • Radio (71%)
  • Buitenreclame (69%)

Online pop-ups verschenen onder de poll.

Het is duidelijk waarom mensen kiezen voor een 'digitale detox' en weer terugvallen op print. Het gebruik van digitale content wordt vaak ontsierd door meldingen, openstaande tabbladen, opdringerige reclames en hyperlinks die naar een ander pagina leiden dan de gekozen pagina. Geprint materiaal stimuleert de concentratie en zorgt er voor dat er meer informatie wordt opgeslagen door de lezer. Merkeigenaren mogen dit niet vergeten tijdens het ontwikkelen van een campagne.



2 - Marketing Chart: Which advertising channels consumers trust most and least when making purchases, Marketing Sherpa, 17 januari 2017



Een sterke scheiding creëren tussen print en digitaal zou een gemiste kans zijn, omdat er veel kan worden bereikt door de kracht van beide te combineren.

Een sterke scheiding tussen print en digitaal zou echter ook niet goed zijn, omdat er veel kan worden bereikt door de sterke kanten van beide te combineren. Marketeers begrijpen dat, het noodzakelijk is de persoonlijke gegevens van klanten vast te leggen om ze op maat en gepersonaliseerd aan te kunnen aanspreken met de juiste content en via het juiste communicatiemiddel.

Door het personalisatievermogen van digitale media te combineren met de kracht van print om vertrouwen terug te winnen en een diepere en meer gerichte betrokkenheid met content te stimuleren, kunnen marketeers innovatieve marketingcampagnes ontwikkelen die zijn gericht op specifieke segmenten.

In het licht daarvan wordt het duidelijk hoe groot de mogelijkheden voor marketeers zijn in de toekomst. Sinds beginjaren van marketing worden geprinte uitingen al voortdurend in marketingcampagnes gebruikt. Ondertussen is de digitalisering in een korte tijd opgekomen, ontwricht en uitgegroeid tot een krachtig communicatiemiddel.

Innovatieve concepten zoals Programmatic print stellen marketeers in staat om de voordelen van geprinte en digitale media te combineren om iets bijzonders te creëren. Met het gebruik van gegevens kunnen meer klantgerichte en gepersonaliseerde ervaringen te worden gecreëerd in geprinte post, brochures, catalogi en magazines. Zo kunnen merken marketingmiddelen leveren waarmee nieuwe niveaus van betrokkenheid kunnen worden bereikt en sterkere reacties worden opgeroepen.

Geschreven door Tino Wägelein
Business Development Manager, Canon Europe


Gerelateerde oplossingen

Ontdek meer



Lees verder voor meer informatie over het combineren van de kracht van geprinte en digitale media in uw marketingcampagnes

Praat met een specialist van Canon

-->