Documenten scannen
& software voor het vastleggen van documenten
Beperk tijdrovende handmatige taken met automatisering en slimme oplossingen.
Wat betekent het over 10 jaar om in IT te werken?
De traditionele karikatuur van de IT-afdeling was dat dit een groep technische nerds waren, weggestopt in de kelder van een organisatie, die door de andere werknemers nooit werden gezien en die werk deden dat niemand anders begreep. De consumentisering van technologie heeft voor enorme veranderingen gezorgd: vandaag de dag gebruikt elke consument een geavanceerde smartphone en leren kinderen op school coderen. Nu IT beter wordt begrepen, is de afdeling een meer geïntegreerd en gewaardeerd onderdeel van een organisatie geworden.
Hoewel de zichtbaarheid van de afdeling echter gestaag is toegenomen, blijkt uit onderzoek[1] dat er in 2019 plotseling minder CIO's in de directie zaten dan slechts twee jaar geleden, een daling van 71% naar 58%. Is dit een voorbode voor de neergang van de IT-afdeling?
We bespreken de evolutie en toekomst van de IT-afdeling met Caroline Serfass, CIO bij Canon Europe.
“Percepties van de IT-afdeling zijn absoluut veranderd. In het begin van IT ging het voornamelijk om het automatiseren van financiële processen. Het was vooral iets dat niemand anders begreep. Ik heb zelf meegemaakt, in een paar van mijn functies, dat de IT-afdeling nog in de kelder zat. Ook kreeg ik vaak opmerkingen als: ‘U ziet er niet uit alsof u in IT werkt!’”
“Ergens in de jaren na de eeuwwisseling zag ik dingen veranderen, toen er duidelijk gesprekken over samenwerking begonnen te komen en over hoe belangrijk integratie was. IT is niet meer alleen een backoffice-functie. De hele wereld is digitaal, dus het treedt veel meer op de voorgrond.”
Ondanks voorspellingen[2] dat er in 2020 een einde zou komen aan de IT-afdeling, is de functie nu nog steeds onmisbaar. Misschien is digitale transformatie de belangrijkste reden hiervoor. In de afgelopen 20 jaar hebben organisaties over de hele wereld hun activiteiten van backend tot frontend volledig herzien. Dit proces heeft ervoor gezorgd dat IT een fundamenteel onderdeel van een moderne organisatie is geworden. Het heeft ook de manier waarop organisaties tegen IT aankijken veranderd, zodat ze nu beter begrijpen dat IT-managers bij ontwerpen moeten worden betrokken. Dit blijkt uit de cijfers. Uit onderzoek[3] komt naar voren dat de helft van de IT-managers elk jaar meldt dat de rol van de CIO in hun organisatie strategischer is geworden.
Volgens de cijfers van 2019 is het aantal CIO's op directieniveau plotseling gedaald met 13% ten opzichte van 2017[4]. Waarom? Een van de suggesties is dat organisaties het leiden van projecten voor digitale transformatie als rol van de CIO zien. Veel organisaties beschouwen hun transformaties nu als ‘voltooid’. Deze houding is een grote zorg voor IT-medewerkers en tevens een algemene misvatting bij organisaties.
“Als we het woord digitaal verwijderen, houden we transformatie over en transformatie is nooit voltooid omdat de wereld voortdurend verandert. Natuurlijk was er 20 jaar geleden aanvankelijk een enorme piek in digitale transformatie toen IT-afdelingen zich richtten op het digitaliseren van de backoffice. Afhankelijk van de organisatie is echter zelfs deze fase nog niet voltooid.
In de loop van de tijd verschuift het digitaliseren zich gewoon steeds meer naar de frontoffice en de klantgerichte processen. Digitalisering van de manier waarop we met klanten communiceren, gaat vaak sneller, omdat de behoeften van de klant veel vaker veranderen dan bijvoorbeeld de financiële voorschriften en processen van Canon.”
Omdat de eisen van de klant zo regelmatig veranderen, kan transformatie niet worden gezien als een vakje dat kan worden aangevinkt. Zelfs als er al grote backend-digitalisering heeft plaatsgevonden, is optimalisatie en evolutie van de frontend een continu proces.
Versnel uw digitale transformatie met Canon's roadmap voor IT-managers
Organisaties begrijpen meestal wel waarom transformatie nodig is, maar vragen zich af of ze nog steeds een IT-afdeling nodig hebben om deze transformatie te implementeren? Met de komst van Software as a Service (SaaS) begin jaren 2010 gingen er in de industrie vragen op of een interne IT-afdeling wel noodzakelijk was. SaaS-oplossingen boden de mogelijkheid de verantwoordelijkheid voor hardwareonderhoud en -ondersteuning over te nemen, waardoor er minder behoefte aan was. Hoewel deze aanpak mogelijk werkt bij kleine organisaties, zorgt het ontbreken van een centrale afdeling voor problemen op bedrijfsniveau.
“Veel van deze producten die u kunt kopen, hebben overlappende functionaliteit. Als u op een gefragmenteerde manier werkt, is het duurder dan wanneer u samenwerkt. Het belangrijkste is voorlopig dat informatie kan stromen en wanneer toepassingen niet zijn ontworpen of georganiseerd, gaat dit gewoon niet werken.”
“Het probleem is dat veel van wat IT doet onzichtbaar is, dus mensen denken dat het gewoon vanzelf gebeurt. Ze denken dat we alleen het onderhoud van uw laptop of smartphone verzorgen. Maar IT is een beetje als een ijsberg. Die elementen zijn misschien wel te zien, maar daaronder bevindt zich een hele reeks zaken die planning en strategie vereisen.”
Om de invloed en reputatie van de IT-afdeling als strategische partner te behouden, is het van cruciaal belang dat deze misvattingen over digitale transformatie en de rol van de afdeling aanpakt. Wat zijn de beste strategieën voor IT-managers om dit te realiseren?
Er is een wereldwijde transformatie gaande en dit heeft de rol van de IT-afdeling in de afgelopen jaren bepaald. Maar wat betekent het over 10 jaar om in IT te werken?
“Technologieën hebben een aanzienlijke ontwikkeling doorgemaakt. Nu kunnen veel processen worden geautomatiseerd en gaat de wereld over op de cloud. Daarom denk ik dat de rol van de IT-afdeling kleiner en minder technisch wordt, en meer gericht zal zijn op het ontwerpen van informatie, bedrijfsprocessen en toepassingen voor de organisatie.
IT-afdelingen moeten ervoor zorgen dat informatie door een organisatie stroomt en dat gegevens met elkaar worden verbonden. Wat dit betreft kunt u niet zonder IT-afdeling. De rol van IT-afdelingen is gegevens definiëren, bedrijfsprocessen definiëren en ervoor zorgen dat toepassingen worden gebruikt voor wat ze moeten doen zonder aanpassingen. Vervolgens moeten ze ervoor zorgen dat het allemaal werkt, ondersteund door technologie en een productief netwerk. Ze spelen ook een belangrijke rol bij het optimaliseren van IT-kosten, het waarborgen van het rendement, het stimuleren van IT-compliance (SoX en AVG) en het afdwingen van informatiebeveiliging.”
Beperk tijdrovende handmatige taken met automatisering en slimme oplossingen.
Voor een snelle en geoliede workflow en verwerking met betrekking tot uw informatiebeheer.
Customer Communications
Management-software
Communiceer met uw klanten via elk mogelijk kanaal.
Definieer en verfijn uw doelen en identificeer prioriteiten met deze praktische gids voor het plannen van transformatie
Hoe slimmere gegevensverzameling inefficiëntie kan verminderen en transformatie kan ondersteunen
Praktisch advies over hoe RPA en automatisering de efficiëntie in uw organisatie kunnen verhogen
Zet trends om in transformatie met de digitale-strategie-wijzer van Canon