ARTIKEL

Aan de slag met programmatisch printen

In hoeverre bent u klaar om over te stappen op Programmatic Print?

Black and white image of faces with one image in colour

Wat is Programmatic Print?

In het tijdperk van geautomatiseerde marketing wint Programmatic Print steeds meer terrein als een concept dat de emotionele impact van individueel drukwerk combineert met de snelheid van digitale marketing en daarmee aantrekkelijke commerciële resultaten voor merkeigenaars biedt.

Als u hebt gelezen over 'Programmatic Mail' of 'Programmatic Print', misschien wel in Canon's vorige artikel 'Waarom u kennis moet maken met Programmatic Print', vraagt u zich wellicht af of het potentiële groeikansen biedt voor uw printbedrijf?

Canon heeft onlangs haar eigen gedetailleerde rapport gepubliceerd over het feit dat consumenten steeds meer genoeg krijgen van digitale communicatie. (U kunt de koppeling volgen om het rapport te downloaden.) Deze verschuiving, weg van digitaal, in combinatie met de behoefte aan merkcommunicatie om gehoord te worden en een reactie van de doelgroep uit te lokken, laat zien dat voor Programmatic Print een mooie toekomst in het verschiet ligt.

Kortom, het is een moderne, persoonlijke marketingoplossing die het beste van digitale marketing en printmarketing combineert. Praktijkvoorbeelden van Programmatic Print in actie laten zien dat de betrokkenheid van consumenten sterker is wanneer ze relevante, gerichte informatie krijgen op het moment dat ze daar het meest ontvankelijk voor zijn. En dat leidt weer tot meer respons, meer omzet en grotere merkentrouw.

Merkeigenaren kunnen op deze manier hun printmarketing uitdrukken in duidelijke prestatiecijfers en van printen een meetbaar element maken in de marketingmix met een bewezen ROI.



Kortom, Programmatic Print is een moderne, persoonlijke marketingoplossing die het beste van digitale marketing en printmarketing combineert.

Het toegangspunt vinden

Maar hoe kunt u als printserviceprovider (PSP) de groeikans beoordelen en een toegangspunt tot dit gebied van reclamedrukwerk vinden?

Begin met het uitvoeren van achtergrondonderzoek en begrijp de principes van marketingautomatisering, de stuwende kracht achter Programmatic Print. Er is een enorme hoeveelheid informatie gratis en online beschikbaar bij gespecialiseerde softwareleveranciers zoals HubSpot, Marketo, enzovoort.

In principe werkt het als volgt. Als digitale printprovider wordt u in een Programmatic Print-workflow een verlengstuk van het gegevensgestuurde geautomatiseerde marketingecosysteem van de merkeigenaar.

De marketingautomatiseringssoftware kan ervoor kiezen om een geprint marketingdocument te activeren in plaats van digitale communicatie, op basis van de meest recente klantgegevens en het consumenteninzicht dat is verkregen uit het CRM-systeem (Customer Relationship Management).

Bij bepaalde interactiepunten tijdens de online reis van een klant wordt print dus automatisch geselecteerd als het meest geschikte kanaal en komt de opdracht in uw geautomatiseerde digitale printworkflow terecht.

Personalised print coming off a printer

Mogelijkheid om te transformeren

In het geheel beschouwd gaat Programmatic Print een belangrijke stap verder dan programmatic mail. Het hele scala aan promotionele printtoepassingen dat verder gaat dan alleen direct mail wordt beschikbaar: brochures, catalogi, 'magalogi', klanttijdschriften, merkboeken, nieuwsbrieven enzovoort. Alle producten worden in realtime geproduceerd en binnen 48 uur aan de klant geleverd.

Voor u, de PSP, biedt Programmatic Print duidelijke mogelijkheden om de manier waarop u opdrachten binnenhaalt en verwerkt te transformeren, omdat het marketing-automatiseringsplatform namens u 'verkoopt' door afzonderlijke opdrachten direct in de geautomatiseerde digitale printworkflow te zetten. Klinkt aantrekkelijk, toch?

Als u werkt met geautomatiseerde workflows en productieprocessen - misschien produceert u veel transactiedrukwerk - kunt u nu al zien welke vorm uw eigen Programmatic Print-oplossing aanneemt.

Marketingautomatiseringssoftware is inherent ontworpen voor naadloze integratie, dus hoewel het niet precies een 'plug and play'-scenario is, is het zeer haalbaar om verder te bouwen op uw digitale printproductieworkflow.

De volgende stap is dat u nagaat hoe dat zit voor uw eigen klanten. Vraag bijvoorbeeld:

  • Hebben ze een CRM-systeem?
  • Als dat het geval is, waar gebruiken ze het dan voor?
  • Als ze klantgegevens verzamelen, maken ze er dan optimaal gebruik van?
  • Hebben ze geïnvesteerd in marketingautomatisering? Zo ja, welke oplossingen hebben ze dan?
U moet ook vragen stellen over uw eigen situatie:
  • In hoeverre zijn we klaar om over te stappen op Programmatic Print? Zijn onze huidige systemen in voldoende mate geautomatiseerd?
  • Zo niet, welke stappen moeten we nemen om er klaar voor te zijn?
  • Welke van onze klanten komen het meest in aanmerking voor de Programmatic Printing-aanpak?

Personalised print coming off a printer

De 'expertisedriehoek'

Vergeet niet dat u er niet alleen voor staat. Bij Canon wordt er gesproken over een 'expertisedriehoek'. U, de PSP, vormt een van die drie hoeken. Een andere hoek wordt bezet door uw klanten. En de derde hoek is Canon, de leverancier van technologische oplossingen. Canon brengt u en uw klanten samen om de mogelijkheden voor Programmatic Print te identificeren en een plan te maken om deze te benutten.

Met de juiste aanbieder van technologische oplossingen hebt u toegang tot echte kennis van wat er in de bredere markt gebeurt. Niet alleen de toepassingen, maar ook hoe u ze rendabel maakt. Niet alleen de digitale printoplossingen, maar ook de combinatie van gegevensanalyse, workflow en softwareoplossingen die net zo essentieel zijn.

Gerelateerde producten

Meer informatie over Programmatic Print

PRAAT MET EEN SPECIALIST VAN CANON

-->