2023 was het jaar van achterstallig herstelwerk. Dat is de conclusie van Canon's nieuwe onderzoek, dat meer dan 1.700 IT-besluitvormers (ITDM's) vroeg naar hun ervaringen van 2019 tot 2023, samen met hun voorspellingen voor de komende drie jaar.
De barometer voor IT-transformatie liet zien wat het echt betekende om in de meest turbulente 5 jaar van de afgelopen tijd een IT-besluitvormer te zijn. Het hoogtepunt van de coronacrisis ligt alweer even achter ons, maar uit de gegevens blijkt dat organisaties zelfs vorig jaar nog hun inkoopactiviteiten vooral richtten op het herstellen van de nasleep van die crisisperiode.
Het is tijd om IT-leiders niet meer alleen te laten focussen op probleemoplossing, maar om ze de ruimte te geven om echt te innoveren.
Hoe lang zullen IT-leiders nog achter de feiten aanlopen?
Het is wel bemoedigend om te zien dat veel IT-besluitvormers voorspellen dat ze uiterlijk in 2027 meer mogelijkheden zien om op spannende manieren te innoveren en nieuwe waarde toe te voegen door middel van technologieën zoals automatisering en AI.
Maar dit punt bereiken is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Uit de gegevens blijkt dat gestreste IT-besluitvormers, die vastzitten in een spiraal van achterstallige problemen oplossen, minder snel tijd aan waardeverhogende innovatie zullen besteden.
Noodgedwongen minder focus op innovatie
Iedereen kan zich nog goed herinneren wat voor stilstand de pandemie veroorzaakte, dus het is geen verrassing dat we dit in de gegevens terugzien. Op het hoogtepunt in 2021 was er volgens IT-besluitvormers vaak sprake van budgetverlagingen (51%) en problemen met middelen (57%).
Midden in deze ontwrichting probeerden IT-besluitvormers met veel moeite de bedrijfscontinuïteit te handhaven. Innovatie was geen prioriteit meer. In plaats daarvan werden IT-leiders gedwongen om zich op de directe uitdagingen te focussen. Sterker nog: IT-besluitvormers meldden een enorme piek in het oplossen van dagelijkse tactische problemen. 57% zei dat ze veel tijd kwijt waren aan hardwareonderhoud en 54% aan het oplossen van IT-problemen. Dit zijn aanzienlijk hogere cijfers dan voor en na de pandemie.
IT-leiders spendeerden wel meer tijd aan strategie en planning, maar naar verhouding was dit veel minder belangrijk en stonden deze zaken zelfs niet meer in hun top 3. Er werd als gevolg daarvan ook veel minder geïnnoveerd. In 2023 meldde 47% dat verouderde technologie hun organisatie belemmerde, wat meer druk legde op de schouders van IT-leiders om de verloren tijd in te halen.
De uitdagingen waar IT-besluitvormers mee kampen | 2019 | 2021 | 2023 |
---|---|---|---|
Percentage IT-besluitvormers dat het moeilijk vindt om bestaande hardware te onderhouden | 14% | 57% | 23% |
Percentage IT-besluitvormers dat het moeilijk vindt om IT-problemen van medewerkers op te lossen | 14% | 54% | 24% |
Een inhaalproces voor achterstallige vereisten
Terugkijkend op 2023 zien we dat de meest urgente bedreigingen voor de bedrijfscontinuïteit voorbij zijn. Het aantal IT-besluitvormers dat het een uitdaging noemde om alleen al de hardware te onderhouden of IT-problemen op te lossen, is meer dan gehalveerd.
Het is ook goed om te zien dat IT-besluitvormers meer tijd aan planning en strategie zijn gaan besteden - een stijging van 32 naar 44%. De resultaten suggereren echter, waarschijnlijk door de onderbreking in innovatie, dat het grootste deel van deze strategische planning werd besteed aan het oplossen van achterstallige problemen of het voltooien van lopende projecten:
Wanneer ze werden gevraagd naar hun inkoopprioriteiten, zei bijna 40% van de IT-leiders dat ze prioriteit gaven aan het controleren en consolideren van hun bestaande apparatuur.
De specifieke projecten die ze wilden oplossen, waren niet 'nieuw': 98% van de IT-besluitvormers zegt dat ze problemen met hybride werken en werken op afstand probeerden op te lossen. Velen zeggen dat ze nog steeds niet genoeg zicht hebben op of controle hebben over het gedrag van medewerkers die niet op kantoor werken.
Ook migratie naar de cloud werd genoemd als een hoge prioriteit voor 2023 (48% noemt dit een aandachtspunt voor inkopen). Maar voor velen gaat migratie naar de cloud om het afronden van een al lang lopend traject en niet zozeer om het toevoegen van nieuwe waarde. IT-besluitvormers meldden immers dat ze tussen 2019 en 2023 steeds meer tijd hebben besteed aan de migratie naar de cloud. Het feit dat IT-besluitvormers voorspelden dat migratie naar de cloud minder prioriteit krijgt in de komende drie jaren, kan erop wijzen dat die transitieperiode voor sommige organisaties binnenkort is afgelopen.
Over het algemeen kan 2023 worden samengevat als een onderhoudsjaar wat innovatie betreft.
Niet meer herstellen, maar ambitieus innoveren
Welke toegenomen prioriteit hebben IT-besluitvormers voorspeld voor 2027?
Het is interessant om te zien dat de groeigebieden meer de kant opgaan van ambitieuze technologieën zoals AI, automatisering en energiezuinige technologie. Gezien de opwinding over AI in alle sectoren is het goed om te zien dat dit zelfs in 2023 al als topprioriteit werd genoemd; IT-besluitvormers voorspellen echter dat dit in 2027 nog belangrijker zal zijn geworden. Energiezuinige technologie zal na verloop van tijd naar verwachting ook belangrijker worden, een weerspiegeling van de wereldwijde focus op duurzamere technologieoplossingen.
Innovatie als prioriteit | 2023 | Komende drie jaar | |
---|---|---|---|
Kunstmatige intelligentie (AI) | 55% | 66% | |
Automatisering | 42% | 44% | |
Energiezuinige technologie | 34% | 38% |
Hoe kunnen organisaties deze technologieën sneller in gebruik nemen?
Hoe meer tijd IT-besluitvormers besteden aan het handhaven van de status quo, hoe minder ruimte ze volgens het onderzoek hebben voor nieuwe innovaties.
De kans is groter dat IT-besluitvormers die aangaven aanzienlijk veel tijd te besteden aan het oplossen van apparaatstoringen en het onderhouden van de informatiebeveiliging, werk als stressvol ervaren en AI minder waarschijnlijk als prioriteit beschouwen (54% vergeleken met 63%).
Wat betekent dit nu allemaal voor organisaties die een stap verder willen met automatisering, AI en energiezuinige technologie? De suggestie lijkt te zijn dat het vertragen van investeringen in dagelijkse activiteiten niet het antwoord is. Sterker nog: hierdoor kunnen uw IT-teams vast komen te zitten in een cyclus waarbij alleen wordt geïnnoveerd om achterstallige problemen op te lossen. Dat heeft niet alleen het negatieve effect dat ambitieuzere innovaties worden tegengehouden, maar heeft bovendien dramatische gevolgen voor het welzijn van uw IT-leiders.
Wilt u de weg vrijmaken zodat IT-leiders zich op ambitieuze, waardeverhogende technologieën kunnen richten? Geef ze dan nu het budget en de middelen om de cyclus van herstellen te doorbreken en echt te gaan innoveren.
Ontdek meer inzichten uit het rapport De barometer voor IT-transformatie: waardoor voelen IT-leiders zich het gelukkigst op het werk? En waarom werken ze harder dan ooit?
Download het rapport
Ontdek meer
De IT-transformatiebarometer
Inzichten van 1.700 IT-leiders uit zeven EMEA-markten over hoe hun rol zich heeft ontwikkeld tussen 2019, 2021 en 2023, samen met hun voorspellingen en prioriteiten voor de komende drie jaar.
Nemen medewerkers datacompliancy echt serieus?
Datacompliancy: een waar probleem voor IT-leiders. Hoe vindt u de balans tussen vrijheid en controle? Inzichten van de barometer voor IT-transformatie laten zien dat er voortdurend problemen zijn.
Is de overgang naar hybride werken echt voltooid?
98% van de IT-leiders werkt nog steeds aan het verbeteren van hun hybride werkmodel. Ontdek de gebieden die ze als topprioriteit zien en waarom.