Heeft u ooit een stap terug willen doen om plannen te maken voor de toekomst, maar geen tijd gehad?
Als u een IT-besluitvormer (ITDM) bent, is het antwoord waarschijnlijk ja. In ons laatste onderzoeksrapport hebben we meer dan 1.700 ITDM's in heel Europa ondervraagd over hun ervaringen in de afgelopen jaren - en hun prioriteiten voor de komende jaren.
Een belangrijke uitkomst was dat ITDM's het drukker hebben dan ooit. In feite besteden ze gemiddeld 7% meer tijd aan hun verantwoordelijkheden dan op het hoogtepunt van de pandemie in 2021. Te midden van al deze eisen aan hun tijd is het gemakkelijk om minder prioriteit te geven aan meer strategische planning. Hoe kunnen IT-leiders volgens het onderzoek hun tijd vrijmaken?
ARTIKEL
IT-innovatie stimuleren: drie stappen om tijd vrij te maken voor planning en strategie
Innovatie: de uitdaging en de oplossing
Strategie en planning behoren tot de belangrijkste verantwoordelijkheden van elke IT-leider, maar het is voor hen de afgelopen jaren een uitdaging geweest om hiervoor tijd vrij te maken. In 2019 namen planning en strategie het op een na grootste deel van hun tijd in beslag, maar tegen 2021 was dit gedaald naar de op twee na laagste prioriteit.
Het was positief om te zien dat tegen het einde van 2023 strategie weer was gestegen naar de vierde plaats – en dit was terug te zien in de innovatieplannen van ITDM's. ITDM's zeiden dat ze serieus naar technologie zoals automatisering en AI aan het kijken waren. Hoewel dit waarschijnlijk werd ingegeven door behoeften vanuit de organisatie, leek het ook deel uit te maken van een streven van ITDM's om meer tijd terug te krijgen om zich echt te kunnen concentreren op het werk dat voor hen belangrijk is. Zo zei 51% dat een van de voordelen van automatisering is dat ze zich dan persoonlijk op meer strategisch werk kunnen richten.
Het probleem is dat het implementeren van nieuwe innovatie ook tijd kost, en tijd is nou net wat ze niet hebben. Gevraagd naar hun investeringsprioriteiten, gaven ITDM's vaak aan dat ze het zo druk hadden met het oplossen van alledaagse problemen dat ze niet goed konden kijken naar het invoeren van technologieën zoals AI: voor ITDM's die meer tijd besteden aan zaken zoals informatiebeveiliging en onderhoud van apparatuur is de kans 10% kleiner dat ze in AI investeren - zelfs al kan AI hen goed ondersteunen bij sommige van deze taken.
Hoe kunnen ITDM's hun tijd beter besteden en ruimte vrijmaken voor innovatie? Lees verder voor onze drie tips.
1. Investeren in betrouwbare hardware
Uit ons onderzoek is gebleken dat problemen met apparatuur een terugkerende uitdaging vormen voor ITDM's. 38% meldde dat het oplossen van apparaatstoringen nog steeds een aanzienlijk deel van hun tijd in beslag neemt. Voor IT-leiders en hun teams betekent het omgaan met onbetrouwbare hardware dat hun aandacht wordt afgeleid van strategie en innovatie.
Door te kiezen voor bewezen betrouwbare hardware, hoeven ITDM's minder tijd te spenderen aan het repareren en vervangen van apparaten en kunnen ze meer tijd besteden aan langetermijnplanning. Deze aanpak levert niet alleen voordelen op voor hun eigen teams, maar verbetert ook de productiviteit in de hele organisatie omdat de uitvaltijd afneemt.
2. Meer serviceondersteuning bieden
IT-teams voeren gedurende de hele levensduur van apparaten regelmatig onderhoud voor optimale prestaties. Maar hoewel sommige ITDM's het onderhoud intern hebben ondergebracht om geld te besparen, betekent dit waarschijnlijk dat er kostbare tijd moet worden ingeleverd binnen hun IT-teams.
Onderhoud vereist een aanzienlijke mate van organisatie. IT-teams moeten storingen tot een minimum beperken, dienovereenkomstig plannen, de juiste onderdelen tijdig bestellen en eventuele fouten of problemen oplossen. Uit het onderzoek blijkt dat deze doorlopende ondersteuning niet alleen tijdrovend, maar ook lastig is: 24% van de ITDM's gaf aan dat onderhoud van hardware een uitdaging is.
Gelukkig hebben de servicemodellen zich de afgelopen jaren aanzienlijk ontwikkeld. Toonaangevende hardwareleveranciers bieden vaak aantrekkelijke serviceopties, zelfs met de mogelijkheid om indien nodig over te stappen op contracten met volledig beheer.
3. Een goed geïntegreerd technologie-ecosysteem bouwen
De snelle verschuiving naar hybride werken heeft ITDM's ertoe aangezet om te investeren in nieuwe samenwerkingstools. Maar door in korte tijd in veel nieuwe technologieën te investeren, kan de IT-infrastructuur van organisaties complexer en gefragmenteerder worden.
Met elke extra laag technologie moet er rekening worden gehouden met integratie met bestaande systemen. Uit ons onderzoek bleek dat ITDM's zich hier zeer bewust van zijn. Bij de vraag naar hoe ze van plan zijn om hybride werken in hun organisatie te verbeteren, was de belangrijkste prioriteit een betere integratie met de kantoorinfrastructuur en -platformen.
We zien ook dat IT-besluitvormers bezorgd zijn over de complexiteit van hun huidige ecosysteem op basis van hun inkoopfocus voor de komende drie jaar. 34% van de ITDM's gaf aan dat hun prioriteit bij het stroomlijnen of consolideren van hun bestaande IT-omgeving ligt. Alles bij elkaar is het duidelijk dat voortdurende problemen met complexiteit en integratie een grote zorg zijn voor IT-leiders, en zelfs verdere innovatie kunnen tegengaan.
Gevraagd naar wat voor hen echt belangrijk is bij de afweging van een nieuwe aankoop, waren het niet de kosten of de kwaliteit die ITDM's als de belangrijkste factor beschouwden – het was compatibiliteit. Het omgaan met complexe, voortdurende compatibiliteitsuitdagingen is geen goede benutting van de tijd van IT-teams, vergeleken met strategische planning. Als ze risico's nemen en investeren in innovatie, moeten ITDM's weten dat nieuwe technologie hun bestaande installatie, evenals toekomstige toevoegingen, zal aanvullen zonder dat het IT-team daar voortdurend mee bezig moet zijn.
De essentie van hardware in IT-infrastructuur
Hardware vormt een essentieel onderdeel van de IT-infrastructuur van elke organisatie. Door slimme beslissingen te nemen tijdens het inkoopproces van hardware, kunnen ITDM's ervoor zorgen dat hun investeringen hen helpen extra tijd vrij te maken voor strategisch werk.
Onze ervaring in het samenwerken met organisaties van elke omvang zit in ons hardware-aanbod ingebouwd. Daarom zijn onze print- en scanapparaten ontworpen om lang mee te gaan, met de technologie die nodig is om te presteren in de komende dagen, maanden en jaren. Daar hebben we zelfs erkenning voor gekregen, zoals de Buyer's Lab Inc. (BLI) 2022-2024 Most Reliable A3 Brand Award.
Al onze apparaten zijn voorzien van geavanceerde technologie die ITDM's extra flexibiliteit biedt bij het onderhoud. Zo kan bijvoorbeeld regelmatig onderhoud op afstand worden uitgevoerd door onze technici, wat tijd bespaart en uitstoot vermindert. Onze apparaten bevatten ook onderdelen met een lange levensduur die eenvoudig te vervangen zijn.
Tot slot is onze technologie ontworpen om naadloos in uw bestaande IT-infrastructuur te passen, en onze experts kunnen met u samenwerken om een vlekkeloze integratie met bestaande technologie te garanderen. En omdat wij een combinatie kunnen bieden van hardware, software en diensten die aan elke organisatiebehoefte voldoen, hoeft u geen IT-ecosysteem van veel verschillende leveranciers samen te stellen.
Een keerpunt voor ITDM's
Uit ons onderzoek blijkt dat ITDM's harder werken, maar ook nog steeds enthousiast zijn over innovatie. Er is veel ruimte voor nieuwe technologieën om de manier waarop organisaties werken te transformeren. Maar om deze kansen te benutten en innovatie te versnellen, hebben ITDM's meer tijd en mentale capaciteit nodig om zich te kunnen richten op planning. En om die ruimte te krijgen, is hun geheime wapen vaak het op orde hebben van de basis. Hardware kopen die geen extra werk voor hen en hun teams oplevert – door langer mee te gaan, onderhoud te vereenvoudigen en comfortabel bij hun bestaande infrastructuur te passen.
Wilt u weten hoe Canon-hardware u kan helpen uw organisatie te transformeren? Bekijk de volledige print- en scanportfolio hier.
Ontdek meer
-
ONDERZOEK
De IT-transformatiebarometer
Inzichten van 1.700 IT-leiders uit zeven EMEA-markten over hoe hun rol zich heeft ontwikkeld tussen 2019, 2021 en 2023, samen met hun voorspellingen en prioriteiten voor de komende drie jaar.
-
ARTIKEL
Innovatie ontgrendelen: IT-leiders bevrijden uit de 'probleemoplossende' cyclus
In 2023 kwamen IT-leiders vaak niet verder dan het oplossen van problemen, wat innovatie in de weg stond. Nu is het tijd om ze vrij te maken voor echte vooruitgang. Hoe Canon dit aanpakt, leest u hier.
-
ARTIKEL
Is de overgang naar hybride werken echt voltooid?
98% van de IT-leiders werkt nog steeds aan het verbeteren van hun hybride werkmodel. Ontdek de gebieden die ze als topprioriteit zien en waarom.
-
ARTIKEL
Nemen medewerkers datacompliancy echt serieus?
Datacompliancy: een waar probleem voor IT-leiders. Hoe vindt u de balans tussen vrijheid en controle? Inzichten van de barometer voor IT-transformatie laten zien dat er voortdurend problemen zijn.