Artikel

Digitaal printen is booming – The sky is the limit!

Digitaal printen - inspiratie & innovatie, geschreven door Anna Borsboom en Marthe Hoogland, trendwatchers Stylink

Digitaal printen is booming

De markt voor digitaal printen groeit wereldwijd van 21,35 miljard dollar in 2018 tot 33,49 miljard in 2026, volgens Verified Market Research. Dit biedt kansen voor creatieven, brands, retailers en consumenten.

 

Ontdek in het Think Creative magazine de huidige trends die de Europese interieurbranche vormgeven en de manier waarop merken en consumenten helpen de groei van de branche te bepalen. Daarnaast wordt er gekeken naar de manier waarop grafisch ondernemers kunnen profiteren van deze gevarieerde markt door printoplossingen te gebruiken voor een volledig op maat gemaakte ervaring, zowel nu als in de toekomst.

 

Zie hiernaast het voorbeeld van het Duitse Bratwursthotel, waar een print van worst op muren en het plafond laat zien hoe je met behulp van print onderscheidend kunt zijn.

Download Think Creative magazine

Download Think Creative magazine

Kansen!

Digitaal printen wordt een onmisbaar gereedschap in de toolkit van designers. Hout, glas, laminaat, zijde, wol, leer of plastic; alles kan worden 'beprint' met een kleurechtheid waar je u tegen zegt. Digitaal printen is bovendien schoner dan traditionele druktechnieken, iets wat voor zowel consumenten als ontwerpers steeds belangrijker wordt.

De digitale printrevolutie betekent dus dat zo'n beetje alle producten bedrukt kunnen worden. Michael Angrove (designer voor onder andere het Britse Surface View) vindt het dan ook een zwaktebod om minimalisme in te zetten. "We beseffen steeds meer dat klanten behoefte hebben aan kleur, gelaagdheid, textuur, maar bovenal: klanten worden gelukkig van vrolijke dessins," aldus Angrove. Wij gaan graag met hem mee, en voegen daaraan toe dat er ook een groeiende behoefte is aan gepersonaliseerde items - allemaal zaken waar digitale print een rol in kan spelen. Zeg maar dag tegen die brave dertien-in-een-dozijn interieurs; wonen wordt kleurrijker, vrolijker en persoonlijker dan ooit.

Hoe zat het ook alweer? Het grootste verschil tussen digitaal printen en het traditionele zeefdrukken, offset printen en flexografie, is dat er geen printplaten vervangen hoeven te worden. De computer stuurt het ontwerp direct door naar de printer. Printing on demand dus: alleen als er vraag is wordt er geproduceerd. Een perfecte (en betaalbare!) oplossing voor kleine oplages - en daarmee voor gepersonaliseerde items: ook een oplage van één is mogelijk. Anders dan bij traditioneel drukken komt bij digitaal printen de printopdracht direct uit de computer. Dat gaat razendsnel en is relatief goedkoop: er zijn minder kosten voor zowel materiaal als mankracht. Print is bovendien minder belastend voor het milieu dan traditionele druktechnieken. Zo zijn er geen drukplaten nodig en hoeft er niet ingedraaid of schoongemaakt te worden. Dat scheelt een hoop chemicaliën, schoonmaakmiddelen en inkt! Ook winkeliers kunnen anders gaan werken: printing on demand maakt grote voorraden overbodig.

Welbeschouwd is digitaal printen dé nieuwe manier van printen. Voor Marlous Schuerman, textielontwerper en eigenaar van de historische interieurwinkel Anthus Decorations is digitaal printen een nieuwe snoepwinkel: "De mogelijkheden zijn eigenlijk onbeperkt en zeer geschikt voor maatwerk. Het is ook nog milieubewust – iets wat voor steeds meer klanten belangrijk is." "Er is natuurlijk nog steeds vakkennis nodig om digitaal te kunnen printen," zegt dessinontwerper Dieuwertje van Moosdijk. "Maar in vergelijking met bijvoorbeeld rotary print is het easy peasy. Er hoeven geen specialisten aan te pas te komen om de kleuren te separeren en het ontwerp printklaar te maken bijvoorbeeld." Digitaal printen is veel eenvoudiger: hou je gewoon aan de instructies van het printbedrijf - denk aan kleurprofiel, afloop, snijlijnen en resolutie - en klaar ben je.

Gerelateerde producten

Ontdek meer

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van digitaal printen?
-->